Image
James Webb-teleskopet viser utrolige detaljer av Jupiter.  Bildet krediteres NASA/ESA/JUPITER ERS team/Judy Schmidt/NASA.

Bildet fra juli 2022 viser noen av Jupiters måner, ringen og stormflekken. Det er tatt av James Webb-teleskopet og sammensatt av flere. Fargene er manipulert. Foto: NASA/ESA/JUPITER ERS team/Judy Schmid

Jupiter er sjeldent klar og tydelig på nattehimmelen i oktober

Jupiter er nå så nær jorda at den fremstår ekstra stor og skinnende. Professor Stephanie Werner forklarer hva som skjer.

De som liker å titte på stjerner har trolig sett den allerede. I oktober har vi en sjelden sjanse til å se planeten Jupiter veldig stor og klar på kvelds- og nattehimmelen. Den er godt synlig med klart jevnt skinnende lys.

Gasskjempen Jupiter er den femte planeten fra sola. Den er nabo til jorda med Mars imellom, og er den største planeten i vårt solsystem.

Stephanie Werner er professor ved Institutt for geofag og CEED, og forklarer hvorfor Jupiter er ekstra synlig akkurat nå.

Ta en titt i kveld

– For øyeblikket er Jupiter og jorda på det nærmeste de kan være, og derfor fremstår Jupiter som lysest på himmelen sammenlignet med mange år fremover. Planeter beveger seg rundt solen i ellipser med forskjellige hastigheter, og noen ganger stiller de seg på «samme side av solen», som kalles å være i opposisjon. Jupiter kommer i opposisjon omtrent hver 13. måned.

– Både jorda og Jupiter beveger seg på elliptiske baner, og jorda passerer mellom Jupiter og solen i forskjellige deler av banen, og det samme er for Jupiter. Derfor er det ganske sjelden at jorda og Jupiter begge samtidig er i opposisjon og er nærmest hverandre, og jo kortere avstanden er, desto lysere er objektet på himmelen, forklarer professoren.

Werner har forsket i en årrekke innen fagområdet planetologi, og er spesielt interessert i rommet og planeter. Hun er også sentral i det planlagte SFF-senteret: Centre for Planetary Habitability – PHAB, som fikk SFF-bevilgning nå nylig fra NFR (fra 2023).

Nå i oktober og fremover lyser Jupiter klart og tydelig på kvelden og på nattehimmelen. Dette bildet er tatt 9. oktober fra Gamle Oslo med et litt dårlig mobilkamera, og Jupiter ses tydelig ovenfor og litt til venstre for månen. Til tross for lysforurensing fra storbyen er planeten godt synlig. Foto: Gunn Kristin Tjoflot/GEO

Lenge til neste mulighet

Det kan bli lenge til neste gang Jupiters bane er slik at den ligger så tett inntil jordbanen. Akkurat nå er det en sjelden anledning for oss til å se planeten så stor.

I tillegg til selve planeten er det mulig å se de største månene til planeten for eksempel med kikkert eller teleskop. Jupiter har nemlig 79 kjente måner. Fire av de største, de såkalte galileiske månene ble oppdaget av vitenskapsmannen Galileo Galilei i januar 1610.

Jupiters fire store måner fikk navn fra den greske mytologien og ble oppkalt etter Zevs elskere og elskerinner som var Io, Europa, Ganymedes og Callisto.

Andre fakta om gasskjempen

I tillegg til månene har Jupiter også en ring, den ble oppdaget i 1979 av NASAs Voyager-1, og består av støv som har blitt slynget ut fra meteorittnedslag på Jupiters innerste måner. Ringen kan sees på fotoet tatt av James Webb-teleskopet øverst i artikkelen.

Jupiter er også kjent for å ha den karakteristiske røde flekken i atmosfæren, og Werner forklarer den slik:

– Dette er et stormsystem som har vart i flere hundre år og som ligger ved planetens 22. breddegrad. Denne røde stormen er stor nok til å sluke vår egen jord to ganger, og det sier litt om størrelsen på Jupiter.

– I april 2023 skal ESA skyte opp Jupiter Icy Moons Explorer, JUICE for å overvåke noen av Jupiters største måner. Juice-oppdraget er planlagt fra 2030 og skal utforske månenes indre struktur og potensielle beboelighet. Det blir spennende, avslutter Werner.

I oktober og i kommende måneder er denne spennende planeten ekstra nærme jorda og lyser klart og tydelig opp nattehimmelen. Kanskje du tar en tur ut og ser etter planeten i kveld hvis det er klarvær?

Sjekk ut andre lysende objekter du kan se i oktober her: https://www.space.com/33619-visible-planets-guide.html