Dekan Morten Dæhlen gratulerte SFF-vinnerne fra en improvisert talerstol i spiraltrappa på Fysisk institutt

MatNat-fakultetets dekan Morten Dæhlen hadde en fin dag på jobben, da han kunne gratulere fem forskningsmiljøer som er med i de nye sentrene for fremragende forskning. Foto: Bjarne Røsjø.

– Gratulerer med den fremragende dagen!

Morten Dæhlen, dekan ved UiOs matematisk-naturvitenskapelige fakultet, ble hoppende glad da han onsdag morgen oppdaget at fakultetets forskere er med i hele fem av tilsammen ti nye Sentre for fremragende forskning. – Men jeg ble ikke så overrasket, fordi jeg visste at vi er innmari gode her! sa han til en jublende forsamling onsdag ettermiddag.

Av Bjarne Røsjø
Publisert 15. mars 2017

Forskningsrådet kunngjorde onsdag morgen at ti nye norske forskningsmiljøer skal få status som Senter for fremragende forskning. Sentrene får tilsammen 1,5 milliarder kroner over ti år for å drive forskning på internasjonalt toppnivå, og onsdagens tildeling skjedde etter en knallhard konkurranse der det kom inn hele 150 forslag i første runde.

– Universitetet i Oslo går av med seieren i konkurransen om å tiltrekke seg Sentre for fremragende forskning, skrev forskning.no – og viste til at UiO-forskere er koordinater for fem av de ti nye sentrene.

– Jeg visste ingenting da jeg våknet i dag tidlig, men ti minutter senere hadde jeg lest Forskningsrådets pressemelding. Der fremgikk det at fakultetet vårt er med i fem av de ti nye sentrene. I to av dem er vi koordinatorer, og så er vi partnere i tre andre. Der og da tenkte jeg at dette er brutalt bra! sa  dekan Morten Dæhlen.

Glad, men ikke overrasket

Dæhlen benyttet anledningen til å skåle både for de forskningsmiljøene som nå har fått SFF-status, og for de mange miljøene som hadde levert gode bidrag uten å nå helt opp i finalen.

– Dette er altså noe jeg har drømt om. Men så overrasker det meg egentlig ikke at vi får så bra uttelling, for vi er innmari gode på dette fakultet! Sa Dæhlen.

Før Dæhlen tok ordet, hadde seksjonssjef Ingse Noremsaune i fakultetets seksjon for forskerstøtte fortalt hvilke miljøer som nå kan smykke seg med en SFF-status de neste ti årene. Professor Mats Carlsson ved Institutt for teoretisk astrofysikk leder det nye Rosseland Cente for Solar Physics (RoCS), og professor Trygve Helgaker ved Kjemisk institutt leder Hylleraas Centre for Quantum Molecular Sciences.

Partnerskap

I tillegg er MatNat-forskere med som partnere i tre SFF-enheter: Porous Media Laboratory, som ledes av professor Alex Hansen ved NTNUs Institutt for fysikk; Centre for Interdisciplinary Studies in Rhythm, Time and Motion, som ledes av professor Anne Danielsen ved Institutt for musikkvitenskap ved UiO; og Centre for Cancer Cell Reprogramming, som ledes av professor Harald Stenmark ved Institutt for klinisk medisin ved UiO.