Universet

Tema: Universet

Ann-Cecilie Larsen

I stjerneklassen

– Vi lager nye og eksotiske isotoper ved å skyte atomkjerner på hverandre. Slik oppsummerer Ann-Cecilie Larsen jobben som forsker ved Fysisk institutt. Men den handler også om Star Wars og Dr. Who.

Den store magellanske sky

Sjølv ein supernova er ikkje nok

Vi trur vi veit korleis universet vart til og korleis alle grunnstoffa kunne oppstå. Men veit vi så mykje som vi trur? Svaret finst kanskje i stjernene.

Kelner, det er en partikkel i kvantefeltet mitt!?

- Partikkelfysikk ligner på et hvilket som helst annet yrke. Du går på jobb, du drikker kaffe, og du har dataproblemer. Sånn forklarer Anders Kvellestad jobben sin - på den enkleste måten. Men han kan også gi en litt grundigere innføring i partikkelfysikk og kvantefeltteori.

Nordlys

Kristian Birkeland: Verdens første romforsker

Han oppfant kunstgjødselen og startet Norsk Hydro, ble nominert til nobelprisen åtte ganger og døde før han ble 50. Nå skal han feires. Bli med på en vandring gjennom Kristian Birkelands liv og arbeid.

Dekan Morten Dæhlen gratulerte SFF-vinnerne fra en improvisert talerstol i spiraltrappa på Fysisk institutt

– Gratulerer med den fremragende dagen!

Morten Dæhlen, dekan ved UiOs matematisk-naturvitenskapelige fakultet, ble hoppende glad da han onsdag morgen oppdaget at fakultetets forskere er med i hele fem av tilsammen ti nye Sentre for fremragende forskning. – Men jeg ble ikke så overrasket, fordi jeg visste at vi er innmari gode her! sa han til en jublende forsamling onsdag ettermiddag.