Image
Selfie av Perseverance fra september 2021 og som viser landskapet på Mars.

Selfie av Perseverance fra september 2021 og som viser landskapet på Mars. Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Den norske radaren Rimfax har vært ett år på Mars

Innsamlingen av geologisk materiale på Mars er i gang. Nå nærmer Perseverance og Rimfax seg et område som forskerne er ekstra spente på.

For ett år siden i dag landet Perseverance, NASAs nyeste rover, på Mars. Perseverance (som betyr «utholdenhet») leter etter spor av vann og liv.

Roveren tar også prøver av overflaten og atmosfæren på ulike steder. Disse prøvene skal sendes til jorda for nærmere undersøkelser ved hjelp av en rover og romfartøy som kommer til Mars senere.

For å lete etter spor av vann og liv har Perseverance ti ulike instrumenter om bord. Blant annet en laser og et bor på enden av en robotarm, et minilaboratorium for kjemisk analyse, og flere kameraer og mikrofoner.

For å se ned under overflaten og de geologiske forholdene der, for eksempel lommer av is eller vann, har Perseverance den norske georadaren Rimfax. Rimfax er den aller første georadaren på Mars, og den første norske nyttelasten som har landet på planeten.

Har samlet tre kilometer radarbilder

I juli 2021 begynte Perseverance og Rimfax for alvor jakten på vann og liv på Mars. Da satte roveren kursen mot et område som har fått navnet Séitah i Jezero Krater. Mens roveren kjører samler Rimfax inn data om forholdene under bakken.

Les mer om jobben Rimfax skal gjøre: Fra UiO til Mars for å finne liv

– I løpet av året har vi samlet inn mer enn tre kilometer med radarbilder av bakken under roveren. Vi har til nå kjørt i terreng som vi tror består av vulkanske bergarter, men setter snart farten opp og kjører mot det gamle elvedeltaet i Jezero Krater, forteller Sven-Erik Hamran.

Rimfax i arbeid. Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech/FFI

Han er senterleder for Centre for Space Sensors and Systems (CENSSS) ved UiO og ledet utviklingen av Rimfax.

– Det blir utrolig spennende å se hva Rimfax kan avbilde i et delta som består av sedimentære lag. Nettopp dette deltaet er grunnen til at Perseverance landet i Jezero Krater, og vi kommer til å bruke det neste året på å studere det nærmere, sier Hamran.