Pasient i karantene på sykehus. Illustrasjonsfoto: Colourbox

– Selv de friskeste kan få skader ved å kobles til samme respirator som andre pasienter

Tester viser at det kan være risikabelt å koble flere pasienter til én respirator. Likevel er det trolig bare et tidsspørsmål når metoden tas i bruk.

Av Eivind Torgersen
Publisert 31. mars 2020

Foreløpig er det ingen fare, men flere frykter at det kan bli mangel på respiratorer dersom antall koronasyke på sykehusene øker betydelig.

I forrige uke skrev vi om forskere ved Universitetet i Oslo (UiO) og Oslo universitetssykehus (OUS) som kastet seg rundt for å teste om én respirator kan brukes på flere pasienter. Tanken bak er å øke kapasiteten ved intensivavdelinger på sykehusene.

Nå har forskerne allerede offentliggjort de første funnene sine om hvordan det gikk med testlungene i laboratoriet. Vanligvis tar det flere måneder, til og med år, å publisere funn fra vitenskapelige studier, men i disse koronatider er tempoet skrudd opp.

Håvard Kalvøy og kollegaene hans i Oslo Bioimpedance and Medical Technology Group har lagt den ut på nettsiden Arxiv.org, så andre kan få tilgang resultatene.

– Vi synes dette er veldig skummelt, sier Kalvøy til Titan.uio.no.

– Våre tester viser at selv de friskeste kan få skader ved å kobles til samme respirator som andre pasienter.

Han vil likevel ikke komme med en anbefaling om det ene eller det andre. Det er det legene som må ta stilling til.

– Vi jobber med å få best mulig data på bordet, slik at legene har mest mulig kunnskap tilgjengelig, sier Kalvøy.

Forskere ved OUS gjør forsøk med ventiler og trykkmålere. Foto: Håvard Kalvøy

Risiko også for de friskeste

En av grunnene til å få resultatene ut fort, var at testlungene i laboratoriet reagerte på en måte som kanskje vil få leger til å tenke seg om to ganger før de i desperasjon seriekobler intensivpasienter.

Lungene våre oppfører seg nemlig ikke likt. Dette får konsekvenser når to ulike lunger får pustehjelp fra samme respirator.

– Man har antatt at pasienten med de friskeste lungene vil klare seg uansett, men våre tester viser at det også kan gå dårlig med den antatt friskeste, sier Kalvøy.

– Selv om det ser ut som lungene beveger seg opp og ned, er det en risiko for at det tilførte luftvolumet blir så lite at de bare puster den samme lufta ut og inn.

Kommer snart i bruk uansett

Likevel ser det ut til at sykehus flere steder i verden, også i Norge, forbereder seg på at de kanskje må koble flere pasienter til samme respirator. Forskere jobber på høygir. Dermed har Kalvøy og kollegaene skiftet fokus.

– Vi ønsket i utgangspunktet å komme med kunnskap som kunne virke som en advarsel.

Håvard Kalvøy. Foto: UiO

Nå går det mot at leger kommer til å begynne å bruke metoden, enten det skjer først i USA, Italia eller i Frankrike.

– Da er spørsmålet hvordan man bør gjøre det.

– Vårt fokus nå er derfor å koble på ventiler og flowmetere for å se om vi kan forbedre situasjonen, sier Kalvøy.

De prøver å lage respiratorer som baserer seg på utstyr som allerede er tilgjengelig ved sykehusene, men ser også etter andre nødløsninger med utstyr som ikke er tilgjengelig på hvert enkelt sykehus i utgangspunktet.

Forskerne ved UiO og OUS har foreløpig ikke testet på virkelige pasienter. De venter nå i spenning på resultater fra sykehus som eventuelt tar metoden i bruk.

Artikkelen ble oppdatert 02.04.2020 kl. 08.49: Vi fjernet henvisning til artikkel i Aldrimer.no.

Vitenskapelig artikkel:

C. Tronstad, T. Martinsen, M. Olsen, L.A. Rosseland, F.J. Pettersen, Ø.G. Martinsen, J.O. Høgetveit, H. Kalvøy: Splitting one ventilator for multiple patients – a technical assessment. arXiv:2003.12349v1 [physics.med-ph], mars 2020.

Emneord: Fysikk