Minecraft-versjonen av Ole-Johan Dahls hus.

Studenter bygger eget studiested i «Minecraft»

Når universitetet stenger, kan man jo bare bygge sitt eget.

Av Eivind Torgersen
Publisert 14. apr. 2020

Savnet av auditorier, kollokvierom, bibliotek og lesesal ble kanskje for stort til slutt. Studenter ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo gjenskaper Ole-Johan Dahls hus, der de er vant til å tilbringe lange studiedager.

Det er dataspillet Minecraft som gir dem muligheten. Her kan spillere på legoaktig vis bygge all verdens konstruksjoner.

Linjerommet «Fortran», der språkteknologistudentene til vanlig holder sammen i studenttilværelsen.

Mens de bygger, holder de kontakten via Discord, en digital distribusjonsplattform designet for gaming-fellesskap.

– Discord-serveren er en fin møteplass og gir også mulighet for faglig samarbeid, sier Petter Mæhlum.

Det er ikke bare fasaden som reiser seg inne i Minecraft-konstruksjonen. På innsiden er kjøkkenet i sjuende etasje på plass, og studentene kan «gå» gjennom gangene med kontorer og møterom.

Kjøkkenet tar form.

Er du interessert i forskningsnytt om teknologi og realfag: Følg Titan.uio.no på Facebook.

Kontaktperson:

Petter Mæhlum, forsker ved Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Les mer om studiet: Informatikk: språkteknologi (bachelor)

Emneord: Kortnytt