Marius Wergeland Storsten, Ivar Sagemo, AIMS Innovation

AIMS Innovation – med Marius Wergeland Storsten (t.v.) og Ivar Sagemo i spissen – tar mål av seg til å bygge et stort internasjonalt norsk selskap. Foto: Gunhild M. Haugnes/UiO

Vil gjøre internasjonal suksess med norsk IT-overvåkning

– Vi er svært heldige med timingen, veksten blir formidabel, sier lederen for AIMS Innovation. De har utviklet et system som overvåker kompliserte IT-systemer og raskt melder ifra om feil.

Av Gunhild M. Haugnes
Publisert 22. jan. 2018

Datasystemene i store bedrifter blir stadig mer omfattende og komplekse. Det er lett å miste oversikten og kontrollen, noe som kan få dramatiske konsekvenser.

– Vi ser en eksplosjon i databruk. Digitaliseringsbølgen som nå rir samfunnet, vil forsterke dette. Det blir så komplisert og omfattende at det er umulig for mennesker å henge med, sier teknologisjef Marius Wergeland Storsten i AIMS Innovation.

Derfor er det et problem at svært mange bedrifter fortsatt baserer seg på manuelle systemer og et virvar av ulike datasystemer. Dette gjør det krevende å se totaliteten og å spore opp og rette feil og rydde opp i kritiske hendelser, som for eksempel at nettbanken går ned eller at IT-transaksjoner løper løpsk.

Sporer raskt opp feil

Marius Wergeland Storsten, AIMS Innovation

AIMS utvikler et system som automatiserer overvåkningen av slike kompliserte datasystemer i sanntid og derfor raskt oppdager uheldige avvik. På den måten finner man raskt feilen og kan rette den.

– Vår løsning er unik i verdenssammenheng, da vi har laget en plattform som kan brukes til alle IT-systemer og alle bransjer. Vi er også svært heldige med timingen, veksten blir formidabel. Vi retter oss inn mot mellomstore og store bedrifter over hele verden. Dette kommer til å bli et milliardmarked, mener AIMS-sjef Ivar Sagemo.

Han påpeker også at et godt overvåkningssystem vil være viktig for bedrifters omdømme og selskapsstyring.

Hentet penger, ansetter i stor stil

Etter flere år med tung programmering, tilpasning og testing er AIMS nå klar for vekst. Selskapet har hentet 20 millioner kroner fra ulike investorer og ansetter i stor stil. Pengene vil bli brukt til utvikling og ikke minst til å sette fart på internasjonal vekst og markedsføring.

Det jobber et titall programmerere i selskapet, og syv-åtte driver med salg og markedsføring. Men dette endrer seg nå raskt. Sagemo regner med at selskapet har mellom 100 og 200 ansatte om to år.

Er du interessert i forskningnyheter om teknologi og realfag? Følg oss på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt.

Begynte som forskningsidé

Det hele begynte som en idé og et forskningsprosjekt hos tidligere professor Steinar Kristoffersen ved UiOs Institutt for informatikk og doktorgradsstipendiat Anders Moen Hagalisletto.

Hagalisletto valgte å satse mer på en annen og beslektet forretningside og startet selskapet Prosa.

I stedet kom Wergeland Storsten inn som en av de sentrale gründerne i AIMS, også han tidligere informatikkstudent ved UiO.

UiOs kommersialiseringsenhet Inven2 ble med på satsingen i 2010. Siden har flere investorer kommet til, ikke minst i denne siste runden.

Tung programmering

Det meste av arbeidet disse første årene har gått med til å videreutvikle systemet. Det er blitt lagt ned utallige timer i tung programmering – samtidig som det er testet på ulike kunder, både norske og internasjonale selskaper. Allerede er store selskaper som Unitedhealth Group, Brinks, Nutreco, Coop, Luis Vuitton og Sally Beauty på kundelisten.

– Ikke minst har vi vært opptatt av å integrere kunstig intelligens i systemet, sier Wergeland Storsten.

AIMS Innovation har lenge vært i StartupLab og har fortsatt et titall av sine ansatte i lokalene der.

­– Her har vi et unikt støtteapparat, og vi ser store muligheter ved samspill med andre selskaper og aktører, sier Sagemo, som tenker fortsatt å ha en «satellitt» i miljøet, selv om de aller fleste nye ansatte vil jobbe andre steder.