English version of this page
Intermed, Ayyad Khan, Arsham Zarei

Ayyad Khan (left) and Arsham Zarei at Intermed with the Smart-box that they hope health authorities in different countries can use to uncover epidemics on the rise. Photo: Gunhild M. Haugnes/UiO

Ny temperaturmåler skal kunne forutse epidemier

Har du feber, er du syk. Så enkel er tanken bak ny teknologi som skal kunne bidra til å bedre folks helse.

Av Gunhild M. Haugnes
Publisert 24. juli 2017

– Vi ønsker å forbedre liv og helse for folk ved hjelp av skybasert teknologi og kunstig intelligens, sier Arsham Zarei.

Sammen med Ayyad Khan og UiOs kommersialiseringsenhet Inven2 har han startet selskapet Intermed.

Selskapet startet med forskning på epilepsi og hvordan anfall kan forutsees - samt bruk av kunstig intelligens innen medisin.

Feber og muskelsmerter

Nå satser de på å utvikle teknologi som gjør det mulig tidlig å oppdage når et virus er i ferd med å bli en epidemi eller pandemi. Det handler om alt fra influensa til mer alvorlige virus som zika og ebola.

Felles for ulike virus er feber og muskelsmerter.

– Muskelsmerter kan være et diffust symptom. Feber, derimot, er mye enklere å måle, sier Zarei, som har en bachelorgrad i informatikk ved UiO.

Medgründer Ayyad Khan er fortsatt medisinstudent ved siden av gründervirksomheten.

Intermed har utviklet en temperaturmåler som skal ha direkte kontakt med et sentralt «backing»-system via mobilnettet og skybasert teknologi, såkalt Cloud Computing.

Vil du ha flere forskningsnyheter om realfag og teknologi? Abonner på vårt ukentlige nyhetsbrev(link is external) eller følg oss på Facebook.

Testes i Etiopia

Det er konsulentselskapet Inventas som har bygget den fysiske «Smart-boxen». Den er utstyrt med en elektronisk temperaturmåler og nettverksteknologi etter spesifikasjoner fra Intermed. Løsningen er spesielt rettet mot utviklingsland.

– Denne prototypen skal nå testes ut i stor skala i Etiopia, forteller Zarei.

Intermed samarbeider i dag blant annet med Regionale forskningsfond Hovedstaden, men jakter nå på nye partnere for å kunne videreføre prosjektet.

Zarei forteller at de drømmer om å samarbeide med alt fra Gates Foundation til Leger uten grenser, men også miljøer ved UiO og andre universiteter som jobber med teknologi og helse.

Artikkelen kan leses på engelsk her.

Emneord: AI, Innovasjon