Artikkel

juss

Tema: juss

Google Shopping

EU utfordrer Googles forretningsmodell

EUs milliardbot til Google for brudd på konkurranselovgivingen utfordrer Googles forretningsmodell og kan bidra til å svekke selskapets dominans og gi rom for innovasjon stimulere nye aktører til å tre inn på arenaer der Google tidligere var uslåelige. Det er i så fall godt nytt.

Nettpublisering og ansvar

Man har det samme ansvaret på nett som når man publiserer på nett eller på papir. Nettet er ingen lovløs sone. Publiserer man på nett må man altså ta like mye hensyn til personvern og privatlivets fred, til lovens bestemmelser om pornografi og rasisme, til opphavsrettigheter, osv. som når man publiserer på papir.

 

Skapende allmenninger

Internett har skapt en verden der enhver mottaker av informasjon også er en potensiell sender, med alt hva det innebærer. I dette medie­landskapet ser stadig flere nytten av at det også finnes skapende allmenninger (Creative Commons) - friområder som kan utforskes av dem som ikke er fornøyd med det tilbudet som befinner seg innenfor medie­indu­striens stadig høyere opphavsrettsgjerder.

 

Ytringsfrihet og økonomi

Tanken om å innføre et objektivt «redaktøransvar» for ytringer på verdensveven som ble lansert i 1994 ble det heldigvis aldri noe av. Men nå viser det seg at at aktører som Scientologikirken likevel kan hindre kritikere i å komme til orde ved å gå lås på de selskapene som leverer tjenester til kriktiske røster.

 

Online-tjenester og redaktøransvar

I den senere tid har det vært rettet en del oppmerksomhet mot den informasjons­formidlingen som foregår via datamaskiner og datanett, og da spesielt den formid­lingen som foregår via såkalte elektroniske oppslagstavler - ofte forkortet til BBS (Bulletin Board System).