Titan-redaksjonens blogg
Redaksjonen Titan-redaksjonens blogg

Bloggen til Redaksjonen

Illustrasjon av en simulert superfluid

Hva har krystaller og superfluider til felles?

Superfluider, væsker som flyter uten motstand, og krystaller, med sine strengt ordnede atomer, er tilsynelatende helt ulike fenomener. I denne teksten forteller Audun Skaugen om paralleller han har funnet i doktorgradsarbeidet sitt. Avhandlingen har gitt ham H.M. Kongens gullmedalje.

fullmåne

Datoene for påsken 2019 ble satt i 1583

De fleste har lært at første påskedag er første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn. I 2019 er påskedagen 21. april. Hvordan stemmer det med regelen?

CodeRefinery

CodeRefinery 2.0

Since 2016, the CodeRefinery project has been teaching students and researchers how to write better code and providing research groups with software development e-infrastructure tools to support this.

Fredrik Meyer

En kjærlighetserklæring til matematikk

Han startet forskerklubb som 12-åring og hadde alltid matematikk som favorittfag på skolen. Nå er doktorgraden fullført, og på den avsluttende seremonien holdt Fredrik Meyer tale om veien dit.

Lyssatt Cern-globe

Nysgjerrighetens endelikt

«Jeg vet ikke helt når det skjedde.» Bestemor satt i den vanlige stolen sin, like god og smilende og rynkete som alltid.

Redaksjonen

Velkommen til redaksjonens blogg. Her vil skribenter knyttet til realfag og teknologi ved UiO dele egne opplevelser i møte med forskere, forelesere og studenter. Vi vil også formidle våre tanker, synspunkter og kunnskaper om de ulike fagområdene vi representerer. Noen ganger kan det også hende at vi inviterer studenter, forskere eller samarbeidspartnere til å blogge her.

…Les mer