Solcelle med bakterier ga sølvmedalje til UiO-studenter

UiO-studentene fikk sølvmedalje under den store Igem-konkurransen i Boston.
UiO-studentene fikk sølvmedalje under den store Igem-konkurransen i Boston. Foto: IGEM Headquarters og UiOslo iGEM

Solcelle med bakterier ga sølvmedalje til UiO-studenter

De har utviklet en solcelle som bruker bakterier for å produsere strøm. Og ble belønnet med sølvmedalje i internasjonal bioteknologikonkurranse.

– Sølv i konkurranse med rundt 350 lag er  kjempebra, sier Kirsten Borse Haraldsen, en av rådgiverne til UiOs lag på den internasjonale studentkonkurransen Igem.

Studentene som deltar prøver å utvikle den beste nyvinningen innenfor syntetisk biologi. UiO-studentene hadde med seg en bakteriedrevet solcelle.

Premieutdelingen foregikk i Boston i USA mandag kveld. Det ble delt ut 138 gullmedaljer og 59 sølvmedaljer.

Stor opplevelse

Haraldsen videreformidler denne beskjeden fra UiO-studentene direkte fra prisutdelingen:

– Vi er fornøyde og har hatt en kjempeflott opplevelse og mange spennende møter med andre studenter.

Studentene har jobbet med bakterier i laben, de har funnet ut hvordan dette kan brukes i solcelleteknologi, og de har måttet lage presentasjoner som kan overbevise dommerne om at de fortjener medalje.

UiO-studentene viser frem prosjektet sitt til Igem-dommerne.
UiO-studentene viser frem prosjektet sitt til Igem-dommerne. Foto: UiOslo iGEM 2019

– For en utrolig opplevelse Igem har vært, skriver studentene på Facebook-siden sin når seremonien er over i Boston.

– De siste ni månedene har vi jobbet så hardt både i laboratoriet og utenfor universitetet. Vi har ledd og vi har grått, men viktigst av alt er at vi har jobbet sammen som et team og lært mye av prosessen, sier de sju biologistudentene.

Nå kan de endelig puste ut.

– De neste dagene skal vi feire den fantastiske jobben hele teamet har gjort for å gjøre BioSol til en realitet. Vi er stolte av alle teammedlemmer, og vi takker alle dere for støtten vi har fått, skriver de.

Les mer om årets og tidligere Igem-konkurranser på Titan.uio.no: