Artikkel

Kommer barnebarna dine til å fly med el-fly?

EasyJet
Det er fortsatt et stykke frem, men det jobbes hardt med å utvikle elektriske passasjerfly. EasyJet tror noe à la dette kan være på vingene rundt 2027. Illustrasjon: Wright Electric

Kommer barnebarna dine til å fly med el-fly?

El-fly må bekjempe vektproblemer før de kan bringe deg utslippsfritt til varmere strøk.

Endelig kom ferien. Du setter deg ned i flysetet etter å ha krabbet deg inn til vindusplassen og kjenner skuldrene senkes. Du er i all hovedsak glad for å komme deg om bord på flyet og kan knapt vente med å kjenne varme og sol ta godt imot deg ved destinasjonen. Samtidig er det en liten stemme i hodet som minner deg på CO2-utslippene reisen medfører når den enorme doningen som skal ta deg frem til turkist hav og et fremmed språk.

Idet du kikker på klokken og nesten ubevisst begynner å regne på når du flyet lander på Gran Canaria, i Barcelona eller kanskje i Roma, spraker det over høyttaleren; «Beklager, det blir noen minutter ekstra venting for å lade flybatteriene». Skuldrene dine senkes ytterligere idet du kommer på at eksos fra fly var noe som hørte fortiden til

Vel, dette scenarioet ligger trolig en del år frem i tid.

Langt fra droner til fly

Bye Aerospace eFlyer2
Bye Aerospace eFlyer2 er et treningsfly som allerede er testet og nå er i produksjon. Foto: Beekachu/Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

De fleste av oss er blitt vant til å se elbiler rulle i gatene. Selv om det kan ta noe tid, er det ikke utenkelig at el-fly i likhet blir hverdagslig på reiser både nært og fjernt.

Men hvorfor hører vi så lite om batteridrevne passasjerfly når elbiler allerede er så godt integrert i hverdagen vår? Elektrisk drevne droner og småfly er allerede på markedet. Veien derfra opp til større passasjerfly som kan krysse flere landegrenser, er likevel dessverre stor.

Mange energiutfordringer

Den største utfordringen handler først og fremst om vekt. Jo større fly, jo verre. Det befinner seg enorme mengder energi i fossilt brennstoff som drivstoff pr. kilo - dette er nokså tilgjengelig sammenlignet med det vi makter å presse ut av et batteri.

Zunum ZA10 elfly
Zunum Aero jobber med å utvikle ZA10, som skal ha plass til ti passasjerer. Batteriene skal plasseres i vingene. Illustrasjon: Zunum Aero

Dagens drivstoff inneholder nemlig flere titalls ganger mer energi enn et batteri med samme vekt. I en elbil holder dessuten jordens masse bilen oppe, og energien går i hovedsak til å drive hjulene rundt. I et fly skal man i tillegg til å produsere fremdrift også løfte et stort passasjerfly i luften, noe som setter enorme krav til energimengde.

Selv om det spares inn vekt på materialer og alternative utforminger for gjerrig energibruk, er gapet frem til energitettheten i fossilt brennstoff enormt. Når det i tillegg skal evne å fly over lang tid, er det nødt til å skje enorme fremskritt innenfor batteriteknologi før slike passasjerfly er en realitet. Men nylig har SAS og Airbus inngått en forskningssamarbeid for å finne mer ut av dette, og andre jobber også med det. EasyJet og Wright Electric mener de kan være i luften med et 180-seters fly rundt 2027.

Hybridfly er mest sannsynlig

Selv om vi trolig må se flere tiår frem før flere av disse utfordringene nærmer seg en løsning, er små passasjerfly med en håndfull mennesker trolig ikke mange år unna. Mest sannsynlig vil vi derfor se hybridversjoner, som med biler, drevet av både fossilt brennstoff og batteriteknologi.

norsk el-fly

Også nordmenn er involvert i den elektriske fly-fremtiden. Selskapet Equator Aircraft gjorde sine første testflygninger med hybridflyet P2 Xcursion i sommer.

Du kan møte teamet og høre mer om dette på teknologifestivalen Cutting Edge i Forskningsparken i Oslo 24. oktober.

Sjefen for Avinors klimaprogram, Olav Mosvold Larsen, har uttalt at han tror de første el-flyene i norsk rutetrafikk vil være på plass innen 2025. Foreløpig er det likevel snakk om begrensede distanser og et fåtall antall passasjerer.

Det handler i første omgang om å smøre seg med tålmodighet og finne alternative reiseruter om en vil reise klimavennlig til sydlige strøk.

Artikkelforfatteren er lektorstudent ved UiO. Teksten er skrevet som en del av formidlingskurset MNKOM.

Les mer om fly på Titan.uio.no:

Tags: 

Les også

Barn, lek

Partiklers oppførsel – forklart med tvillingers lek

Partikler kan oppføre seg på mange underlige måter. En av disse kalles kvantesammenfiltring, der partiklene ser ut til å kommunisere på en måte vi ikke kjenner til. Hva om vi sammenligner det med tvillinger?

Mastersprogram i Mosambik

– Afrikanske forsker-talenter kan redde både Afrika og kloden

– Afrika er en verdensdel med over 1,2 milliarder mennesker, men med en forskerutdanning som er gjennomgående svært dårlig. Det betyr at et uhørt antall store forskertalenter aldri får anledning til å utvikle seg faglig. – Dette er folk som kunne bidratt til å løse problemene som oppstår på grunn av blant annet klimaendringene og den sterke befolkningsveksten i store deler av Afrika, sier professor Nils Chr. Stenseth.