Ny test kan effektivisere behandlingen av soppinfeksjon

iGem2018
Med felles krefter fra denne gjengen ble det to priser i årets iGEM-konkurranse for biologistudenter. Foto: UiOs iGEM-team

Ny test kan effektivisere behandlingen av soppinfeksjon

Studenter har utviklet en effektiv test som kan påvise soppinfeksjon ved hjelp av genredigeringsverktøyet CRISPR. Prosjektet har nå vunnet flere priser i den internasjonale konkurransen iGEM i Boston.

Studenter fra Universitetet i Oslo har i år utviklet en test for å kjenne igjen soppinfeksjoner. Den sykdomsfremkallende soppen Candida albicans kan infisere sår og alle slimhinner i kroppen, inkludert munn og kjønnsorganer. Kvinner kan være plaget av hyppige vaginale infeksjoner, som kan være smertefulle og plagsomme.

Det er anslått at tre av fire kvinner opplever en slik infeksjon minst én gang i livet. Kroniske og tilbakevendende infeksjoner er dessverre ikke sjeldne.

Feilmedisinering er vanlig

Infeksjonen kan behandles med soppdrepende krem eller salve, som kan kjøpes reseptfritt på apotek. Selv om det er hensiktsmessig at midlene er reseptfrie, fører det til mye misbruk. Leger anslår at bare 30 % av kvinnene som selvmedisinerer på denne måten, faktisk har en Candida albicans-infeksjon, sier studentene – mens resten har noe annet som kan trenge reseptbelagte legemidler.

Dagens metoder for å oppdage Candida albicans innebærer prøver for dyrking og mikroskopi, som er tidkrevende, eller molekylære metoder som PCR, som er dyrt. Alle nåværende metoder kan kun utføres på spesialiserte laboratorier.

Ny hurtigtest påviser soppinfeksjoner

En enkel og hurtig test til bruk på legekontoret ville gjøre det mulig å behandle soppinfeksjonen med riktig legemiddel mer tidseffektivt. Det er dette studentene har utviklet.

Teknologien til den nye testen er basert på flere trinn: Først blir en bomullspinneprøve tatt fra skjeden. Deretter blir soppcellene ødelagt ved hjelp av et spesielt sett med enzymer som bare påvirker sopp, men ikke bakterier, og som frigjør soppens DNA.

Det ble gull! Foto: UiOs iGEM-team

I et siste trinn oppdages sopp-DNA ved bruk av en fargereaksjon. Dette siste trinnet utføres av spesifikke enzymer som oppdager DNA, det vil si kun bestemte deler av DNA som bare finnes i Candida albicans. Enzymene bytter deretter farge fra gul til rød. Fargereaksjonen blir utført i et lite plastkammer som er designet av studentlaget.

Beste diagnostikkprosjekt

Testen studentene har utviklet, bruker genredigeringsteknikken CRISPR/dCas9. Prosjektets tittel er “Canditect – Fast detection of vulvovaginal Candida albicans using CRISPR/dCas9” og er et resultat av dedikert arbeid mot den internasjonale konkurransen iGEM. Og de fikk igjen for innsatsen.

- Studentene ble tildelt iGEM-prisen for beste diagnostikkprosjekt, ikke bare på grunn av sitt elegante prosjektdesign, men også for sin gode og klare presentasjon i Boston, sier professor Dirk Linke ved Institutt for biovitenskap (IBV), som er veileder for prosjektet.

Konkurrerer i biologisk programmering

iGEM står for International Genetically Engineered Machine og er en internasjonal konkurranse i biologisk programmering som ble startet av MIT (Massachusetts Institute of Technology) i 2004. Formålet er å stimulere studenter til å finne nye måter å løse virkelighetens utfordringer på.

I år var det 365 studentlag som deltok i konkurransen. Studentene kommer fra hele verden til Boston i USA.

- Nøkkelen til suksess var tredelt, sier Linke:

- For det første hadde et flott studentlag det morsomt gjennom sommeren og klarte å få til et utfordrende prosjekt gjennom god planlegging og smart tidsstyring. For det andre finansierte sponsorer innsatsen, gratis DNA-syntese, penger til reise til Boston og andre viktige ressurser. Sist, men ikke minst trente gode veiledere iGEM-elevene på så forskjellige ting som presentasjonsferdigheter, molekylærbiologi labarbeid og samspill med publikum.

Prosjektet er inspirert av tidligere iGEM-prosjekter ved IBV fra 2015 og 2016. Årets iGEM-studenter bestemte seg for å satse på dette prosjektet på bakgrunn av en manglende kunnskap i befolkningen om soppinfeksjonen Candida albicans og en økning i resistens mot soppdrepende midler.

Vil du ha flere forskningsnyheter om realfag og teknologi? Følg Titan.uio.no på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt

Vinner på å samarbeide

UiOs studentlaget vant gullmedalje for sitt bidrag i tillegg til seieren i kategorien «Best Diagnostic Project». Dette er det beste resultatet siden 2014, da første studentlag fra Universitetet i Oslo deltok i den internasjonale iGEM-konkurransen i syntetisk biologi.

iGem2018
Lisa Marie Fröhlich, Yvette Dirven og Markéta Chlubnová presenterte UiOs prosjekt i Boston. Foto: UiOs iGEM-team

Konkurransen skiller seg fra andre konkurranser ved at lagene må hjelpe hverandre for å vinne gullmedalje. Dette bidrar til samarbeid på tvers av institusjoner, landegrenser og fagområder.

Og alle er vinnere, for ideene og kunnskapen som oppstår, kommer hele samfunnet til gode. Et eksempel på dette er patenter og bedrifter som har startet opp som et resultat av studentenes deltagelse i iGEM.

- Jeg håper at teamet vil finne måter å fortsette prosjektet på og fullføre det, kanskje til et nivå der dette kan bringes til markedet, sier Dirk Linke.

Takker for støtten

Linke har vært veileder for iGEM-studentene hvert år. I tillegg består gruppen av instruktørene Kirsten Borse Haraldsen og Athanasios Saragliadis og studentleder Markus Herberg Hovd fra Farmasøytisk institutt. Studentmedlemmene er Rebekka Rolfsnes, Lisa Marie Fröhlich, Yvette Dirven, Henrik Eriksen, Markéta Chlubnová og Verena Mertes. Fem av de seks studentene er fra Institutt for biovitenskap, den siste er utvekslingsstudent fra Tyskland.

- Det meste av dette ville ikke vært mulig, eller i det minste mye mindre effektivt, uten den massive støtten fra Institutt for biovitenskap. Instituttet betalte en person til å jobbe som iGEM-laboratorieveileder på heltid i sommer, forteller Dirk Linke.

Er du student og interessert i dette, tilbyr UiO et iGEM-emne over to semestre som gir ti studiepoeng: MBV4910IGEM – International Genetically Engineered Machine.

Mer om iGEM og Dirk Linkes forskning på Titan.uio.no: