Janna Saarela er ny direktør for NCMM

Janna Saarela
Janna Saarela. Foto: Kirsi Tuura

Nåværende forskningsdirektør ved Institute for Molecular Medicine Finland (FIMM), Janna Saarela, er ansatt som ny direktør for Norsk senter for molekylærmedisin (NCMM)  ved UiO.

I tillegg til stillingen ved FIMM er Saarela professor II i medisinsk molekylær genetikk ved Universitetet i Helsinki. Forskningsgruppen hennes ved FIMM undersøker genomikken ved immunsykdommer, spesielt autoimmunitet og immunsvikt.

– Jeg gleder meg til å begynne som ny direktør for NCMM og, sammen med instituttets talentfulle gruppeledere, styrke samarbeidet med Universitetet i Oslo og Norges nasjonale sykehus og universiteter, sier Saarela.

– Min generelle visjon er å videreutvikle og fremme NCMM som en betydelig aktør på det verdensomspennende kartet for molekylærmedisin, med en translasjonell tankemåte og teamorientert arbeidskultur. Jeg er stolt over å få muligheten til å videreutvikle NCMM fra fundamentet for dets nåværende sterke sider, bygd opp under ledelse av professor Kjetil Taskén.

Janna Saarela begynner offisielt i NCMM i januar 2019. Hun  etterfølger professor Kjetil Taskén, som har begynt som direktør for institutt for kreftforskning ved Oslo universitetssykehus.

Er du interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi? Følg Titan.uio.no på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt