Fem forunderlige resultater av dyreforskning

Dyrecollage

Fem forunderlige resultater av dyreforskning

Visste du at mange ender drukner under parring? Eller at ikke engang i Bergen blir fisk vant til regnvær? Forskere ved UiO får kunnskap om de rareste ting.
Dagens katter er nesten identisk med ville katter!
Dagens katter er nesten identiske med ville katter. Foto: Colourbox

Slik erobret katten verden!

Når pus drar seg majestetisk i vinduskarmen, er det fordi han forventer å bil tilbedt som en gud. Katten din er nemlig etterkommer etter kattene fra det gamle Egypt. Selv vikingene ser ut til ha hatt ”egyptiske” katter. Det nordligste kattefunnet er nemlig gjort i vikingbyen Ralswiek i dagens Tyskland, og den var av egyptisk avstamming. Les mer

Dyphavsfisk reagerer på regnvær

Perlemorsfisken er en dyphavsfisk med en spesiell adferd med tanke på lys. Dette satte forskerne på sporet av en ny øyetype.
Perlemorsfisken reagerer litt uvanlig på lys. Foto: Stein Kaartvedt

I "the twilight zone", 200 - 1000 meter under havoverflaten, er det lite lys. Og enda mørkere blir det i dårlig vær. Det liker fisken dårlig. Ikke engang i Bergen har fisken har vent seg til styggevær, forteller professor Stein Kaartvedt ved UiO. Han mener lysforholdene har større betydning enn man hittil har antatt og at dette er forhold som også må inkluderes når man vurderer mulige virkninger av klimaendringer i Arktis, der dagene er lange om sommeren og det er mørkt gjennom vinteren. Les mer

Hanna Støstad med bokfink
Hanna Støstad med et av sine forskningsobjekter – en bokfink – i Botanisk hage i Oslo. Foto: Benjamin A. Ward/benjaminward.no

Glem gamle brødbiter, byfugler foretrekker peanøtter

Mange vil heller bruke menneskemat enn fuglefôr når de skal mate småfuglene. Det er ingen tvil om hva fuglene vil ha på brettet. – Vi ser at fuglene velger den maten som er mest energirik, forteller biolog Hanna Støstad. Men matpreferansenen varierte noe fra art til art.  Les mer

Norges største ørret blir mindre og mindre

Chloé Nater, hunderørret, Mjøsa
Chloé Nater med en hunderørret fanget i Mjøsa. Foto: Atle Rustadbakken

Livet til mer enn 9000 ørret i Mjøsa er overvåket. Skjell fra 5158 av dem er undersøkt i detalj. Det er som å lese fiskens dagbok.

– Både detaljrikheten i materialet og lengden på tidsserien er unik når det gjelder økologiske studier av villfisk, sier professor Asbjørn Vøllestad. Les mer