Astronomi på øret

Astronomene på UiOs Institutt for teoretisk astrofysikk har svingt seg på radio i det siste. Her finner du lenker til astrosnakk om sorte hull, nøytronstjerner og hvordan man egentlig lager gull.

Forsker Håkon Dahle
Foto: Fumiaki Nakata

Nøytronstjerner kolliderer

Hva skjedde da astronomene oppdaget gammaglimt og gravitasjonsbølger fra samme sted på himmelen: Håkon Dahle 20.10 på vitenpodkasten Kuriøs.

Er halvparten av den savnede massen i universet funnet? Håkon Dahle snakker om hvordan vi vet hvor mye materie som finnes i universet, i NRK Ekko 15.11.

Øystein Elgarøy
Foto: Hans Dalane-Hval

Sorte hull og Stephen Hawking

Øystein Elgarøy var reprisegjest 23.11.18 på vitenpodkasten Kuriøs(reprise fra juni 2017). Hva slags forskning er egentlig Stephen Hawking kjent for? Og hva er Hawking-stråling? Du får også høre om sorte hull og svært teoretisk fysikk om universets begynnelse som kan gjøre deg litt svimmel.

Signe Riemer-Sørensen

Kosmisk alkymi

Signe Riemer-Sørensen var gjest på vitenpodkasten Kuriøs 10.11.2017 og snakket om grunnstoffer, periodesystemet og hvordan man egentlig lager gull.

Are Raklev
Foto: Gunild M. Haugnes

Mørk materie og nobelprisen

Kun to kvinner i historien har fått nobelprisen i fysikk. Anna Kathinka Dalland Evans fra Institutt for teoretisk astrofysikk og Are Raklev fra Fysisk Institutt snakker på Ekko NRK P2 om Vera Rubin, mørk materie i galakser, og om hvem det er som pleier å få nobelpriser.

Anna Kathinka Dalland Evans
Foto: UiO

Jakten på den eksakte posisjon

For å måle posisjoner med ekstrem nøyaktighet på jorden, brukes signaler fra fjerne kvasarer. Anna Kathinka Dalland Evans forklarer hvordan på Ekko, NRK P2.

Peter Laursen
Foto: UiO

De som tror at Jorden er flat

Det finnes faktisk noen som tror at Jorden er flat. Forsker Peter Laursen forsøker å overbevise en av dem på dansk radio (Radio24syv).

Er du interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi? Følg Titan.uio.no på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt.