Studentlag med gull fra iGEM satser på eget firma

– Siktemålet med produktet vårt er å avdekke en type antibiotikaresistens før antibiotika blir gitt, sier Torleif Tollefsrud Gjølberg.

SmartLab
Her er Smartlab-gjengen etter at de i høst fikk 2. plass i Venture Cup: Ragnhild Bugge, Hans Jakob Sivertsen Mollatt, Tarjei Nesbø Skreien, Mathias Kirkerød og Emil Karlsen og Torleif Gjølberg. Foto: Vilde Bang Foss/Vilde Media

Hvert år siden 2014 har et studentlag fra Universitetet i Oslo deltatt i den internasjonale iGEM-konkurransen i syntetisk biologi, hele tiden med professor Dirk Linke som veileder.

I 2016 vant UiO-laget gull for første gang. Laget, bestående av syv studenter, utviklet en metode for å finne ut om en bakterie ved urinveisinfeksjon er resistent mot antibiotika.

I ettertid har studentene etablert firmaet Smartlab Solutions AB, som høsten 2017 kom på 2. plass i forretningsplankonkurransen Venture Cup.  Selskapet har også gjort det bra i flere innovasjons- og investorprogrammer.

– Siktemålet med produktet vårt er å avdekke en type antibiotikaresistens før antibiotika blir gitt. Det skal være enkelt å bruke og lett tilgjengelig. Vi holder nå på med å utvikle en prototyp av neste versjon, forklarer Torleif Tollefsrud Gjølberg, som er daglig leder i Smartlab Solutions.

Han håper produktet kan bidra til å hindre spredning av farlige, antibiotikaresistente bakterier.

iGEM står for International Genetically Engineered Machine. En egen stiftelse står bak denne internasjonale konkurransen i biologisk programmering. Formålet er å stimulere studenter til å finne ny måter å løse virkelighetens utfordringer på. Ca. 300 lag fra verdens beste universiteter deltar i den årlige konkurransen. Studentene kommer fra hele verden til Boston i USA.

Blant kriteriene for å oppnå gull er at laget hjelper fram minst ett annet lag, at prosjektet er beskrevet på en nettside og at laget har laget og testet en bio-brikke med DNA-kode.

LES OGSÅ: Studentenes veileder Dirk Linke om antibiotikaresistens: – Vi må gjøre noe nå, før millioner av pasienter dør