Følg veien dit livet oppsto

Livets tre, NHM
Denne spektakulære rekonstruksjonen av urfuglen er basert på et av verdens mest kjente fossiler, Archaeopteryx. Den ble nylig tildelt Lazendorf-National Geographic-prisen for verdens beste paleontologiske rekonstruksjon. Illustrasjon: 10tons.dk/NHM

Nå kan du vandre bakover i tid langs stamtreet til nålevende dyr, helt tilbake til da livet oppsto.

I Naturhistorisk museums nye utstilling på Tøyen i Oslo vil du møte dinosaurer, urfugl, panserpadder, de første landdyrene, de første plantene og mye, mye mer.

Hvilke egenskaper er det som skiller oss fra sjimpansene? Og hvordan skjedde utviklingen fra vann til land? Bli med på en ferd langs vår egen og andre organismers evolusjonshistorie og se hvor vi alle hører hjemme på livets tre.

Vi mennesker har en lang historie bak oss, en historie vi kan lese i vår egen kropp. Alle særtrekkene våre, fra den store hjernen og den oppreiste gangen til at vi består av  flere celler, kan fortelle oss om hvor vi kommer fra. Nå kan du få et enestående innblikk i vår egen og andre dyrs evolusjonshistorie.

Utstillingen lar deg vandre blant fossiler og spektakulære rekonstruksjoner av utdødde organismer, samt noe av det store mangfoldet av nålevende arter – og viser hvor de alle hører hjemme i det store livets tre.

Utstillingen "Livets tre" åpner fredag 12. januar klokken 15.

Er du interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi? Følg Titan.uio.no på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt.