Artikkel

Vi kan ikke være SÅ j***ig arrogante

elever, klasserom
Det er en del ting det er veldig viktig for en fysiker å kunne, som strengt tatt ikke er viktig for andre. Illustrasjon: Colourbox

Vi kan ikke være SÅ j***ig arrogante

Hei dere! Jeg må først starte dette innlegget med å innrømme at jeg tidligere har hatt et ganske "elitistisk" syn på skole og utdanning; hvis jeg skal sette det veldig på spissen, litt sånn vi må passe på de flinkeste, drit i "taperne" (dette er altså satt VELDIG på spissen, og jeg mener i alle fall ikke det på noen måte lenger!).

Men, altså, sånn var det kanskje litt før, og det har altså forandret seg på veien - spesielt gjennom at jeg var med i Ludvigsen-utvalget (som skulle se på hva Fremtidens skole skal handle om), og nå nettopp gjennom at jeg har vært med å lage utkast til Kjerneelementene i naturfaget.

Da jeg var med i Ludvigsen-utvalget, modnet jeg veldig i synet mitt på skole og utdanning, og jeg fikk for første gang virkelig utfordret det "elitistiske" skolesynet.

En ting jeg sitter igjen med, er det at i et land som Norge, der vi for eksempel ikke har religion til felles, så har vi en viktig felles identitet i det at alle (omtrent) har vært igjennom den samme skolen. Det er kanskje det eneste vi alle har til felles, og det tror jeg faktisk er ganske viktig for oss.

Hva er poenget?

I arbeidet med kjerneelementene nå i høst har jeg blitt utfordret (og utfordret andre...) på spørsmål som: Hva er poenget med faget, hvorfor trenger alle 60 000 barn (som altså utgjør ett barnekull) å lære akkurat dette - er dette noe man trenger for å fungere godt i samfunnet, ta gode valg for seg selv og samfunnet/verden, for at alle skal ha like muligheter senere i livet? 

Ja, sosial bakgrunn/foreldres utdannelsesnivå har dessverre mye å si, også i Norge, men jeg synes i alle fall at skolen skal gjøre alt den kan for at bakgrunnen din skal ha minimalt å si for hvilke muligheter du får i livet, selv om det er vanskelig å få til - hvis vi ikke jobber for det, så har vi jo bare gitt opp.

Nei til rangering

Så til overskriften - "vi" skal ikke være arrogante: Poenget mitt er at alle de 60 000 barna som blir puttet inn i 1. klasse hvert år, skal gå ti år i obligatorisk skole, og da må det jo være en god grunn til at de skal lære det de skal, eller hva? Skolen bør jo liksom ikke bare være konstruert for å rangere mennesker...

Det MÅ altså være et poeng med det vi skal lære på skolen! Hva VI (akademia, for eksempel) synes er vakkert og viktig, er egentlig ganske irrelevant - alle skal ikke lære noe (sett inn et eller annet tema) bare fordi det er dét vi jobber med.

Ikke alle trenger samme kunnskap

Når jeg hører folk (og det gjør jeg) som i fullt alvor argumenterer for at vi skal lære noe på skolen fordi det er vakkert og vanskelig og dessuten så er det jo så stor mestring når man får til noe som er veldig vanskelig, OG vi vet at dette kanskje er noe som mange sliter med å lære, og dermed får et stempel på seg som idioter (fordi de ikke fikk til noe som de skulle lære bare fordi "det er så fint" ), da kjenner jeg faktisk på at det vrenger seg inni meg.

Jeg elsker akademia og all kunnskapen jeg får lov til å svømme rundt i her oppe på Blindern, men VI får faktisk ikke være så utrolig arrogante at vi (indirekte er med på å) definere(r) folk som idioter og tapere i samfunnet fordi de ikke får til noe VI synes er veldig fint og viktig, og som kanskje er supernyttig HVIS du for eksempel skal studere fysikk eller matematikk (eller andre fag - jeg bare bruker fysikk og matematikk fordi det er de fagene jeg personlig kjenner best til).

For det er jo faktisk sånn at det er en del ting som det er VELDIG viktig for en fysiker å kunne, men som strengt tatt ikke er viktig å kunne for kanskje hvem som helst ellers (det betyr selvsagt ikke at ikke andre enn fysikere kan ha glede av det, men det burde kanskje ikke være det som definerer deg som vellykket som menneske eller ikke).

Kort oppsummert: Det må være en grunn hvis du sier at dette skal faktisk absolutt alle lære!

Dette innlegget er opprinnelig fra Sunniva Roses blogg

Er du interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi? Følg oss på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt.

Skriv ny kommentar

Verifiser deg (din epost-adresse vil ikke bli vist offentlig)