Fikk både Nobelprisen i kjemi og Gjønnes-medaljen

Richard Henderson
Richard Henderson. Foto: LMB

Vi får tro at professor Richard Henderson ved MFC Laboratory of Molecular Biology (LMB) ved Cambridge synes at 2017 ble er godt år for ham og hans laboratorium.

I august i år ble han tildelt Gjønnes-medaljen - The Gjønnes Medal in Electron Crystallography, som han delte med Nigel Unwin, som også er knyttet til LMB.

Senere på året ble han sammen med Jacques Dubochet og Joachim Frank tildelt Nobelprisen i kjemi.

Nobelprisene kjenner alle godt til. De gis til fremragende forsking innenfor brede områder, som for eksempel fysikk eller kjemi. Gjønnes-medaljen er nok mindre kjent. Den gis til forskere som arbeider innenfor et snevrere område: elektronmikroskopi innenfor fysikk eller kjemi.

Gjønnes-medaljen ble etablert i 2008 for å hedre arbeidet til professor Jon Gjønnes ved Fysisk institutt ved UiO. Han har vært sentral i instituttets elektronmikroskopi-aktiviteter og fikk selv den første Gjønnes Medal i 2008, blant annet for sitt arbeid med symmetrien av krystaller, bidrag til teorien for dynamisk electrondiffraksjon og bestemmelse av strukturer til inter-metalliske forbindelse og legeringer.

Gjønnes-medaljen ble i 2011 og 2014 tildelt fire andre internasjonalt kjente forskere:

2011:   Archie Howie, Cavendish Laboratory, University of Cambridge, Storbritannia og Michael Whelan, Materials Department, University of Oxford, Storbritannia.

2014:  John Steeds, School of Physics, University of Bristol, Storbritannia og Michiyoshi Tanaka, Tohuto University, Sendei, Japan.

Medaljen deles neste gang ut i 2020.

Er du interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi? Følg oss på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt.