Skigåing i lavlandet kan gi saktere aldring – relativt sett

Skiøper
Det er flere gode grunner til å gå fort på ski. I hvert fall om du er ute etter små gevinster. Foto: Colourbox

Skigåing i lavlandet kan gi saktere aldring – relativt sett

Spør du en lege, vil du få beskjed om at skigåing og løping mest sannsynlig vil forsinke hvordan du eldes. Men hvordan kan det ha seg at matematikere og fysikere sier det samme?
Aswin Sekhar (t.v.), Amol Patwardhan
Aswin Sekhar (t.v.) er astrofysiker ved UiO, og Amol Patwardhan er høyenergifysiker ved universitetet i Wisconsin.

De fleste biologer og leger vil være enige om at skigåing og løping kan forsinke aldringsprosessen. Dette skyldes at kroppen rett og slett har godt av trening og det å være i god form. Men det finnes en mye mer subtil effekt av disse aktivitetene, sett fra matematikerens og fysikerens synspunkt.

Som de fleste vet, har tid og relativitet en unik sammenheng. Da Einstein formulerte sin spesielle relativitetsteori i 1905, var det knapt noen vanlige mennesker som forsto teorien hans. I begynnelsen var det bare noen få matematikere og fysikere som klarte å dechiffrere ligningene hans og forstå konseptet med tidsdilatasjon for et legeme i bevegelse. Tidsdilatasjon betyr at tiden går saktere for en som er i bevegelse, sett fra en som står i ro.

You can also read this article in English

I løpet av få år begynte flere vitenskapsfolk og andre interesserte å forstå og anerkjenne resultatene. Tidsdilatasjon, tvillingparadoks-eksperiment, klokke-tegneserier og så videre ble vanlige samtaleemner!

Albert Einstein
Albert Einstein ble 76 år gammel. han var trolig en god del mer opptatt av fysikk enn av skigåing. Foto: Orren Jack Turner/Wikimedia Commons

I 1915 fremsatte Einstein den generelle relativitetsteorien, som forundret akademikere og lekfolk enda mer enn den spesielle relativitetsteorien. Bare en håndfull av tidens matematikere og fysikere klarte å fordøye forklaringen hans om tyngdekraften som en forening av tid og rom i en matematisk tekstur ved bruk av tensor kalkulus (en utregningsmåte).

Senere har forskere lagt merke til og målt effektene av gravitasjonsfelter på tidens forløp. Nå er dette veletablerte og testede teorier, som iblant til og med blir nevnt i populære science-fiction-tegneserier og -filmer.

Faren ved å ta trappene

En artikkel i Titan i fjor fokuserte på denne delen av den generelle relativitetsteorien. Den handler om akselerasjon av tiden (altså at tiden går fortere) som følge av endring i gravitasjonsfeltet når du går opp en trapp eller klatrer i fjellet! Teknisk sett skyldes dette endringen i tid-rommets krumming når du beveger deg lenger bort fra Jordas sentrum.

Det er prisverdig at Norge, som et av veldig få land, prøver å inkludere aspekter fra den generelle relativitetsteorien i skolens pensum.

Den enkle oppsummeringen av resultatene over, er: Hvis noen lever i flere tiår på veldig høye fjelltopper (som i Himalaya), vil de eldes noen hundre mikrosekunder raskere, det nøyaktige antallet kommer an på den spesifikke høyden og hvor lenge man er der (omtrent 100 mikrosekunder pr. tiår på 3000 meters høyde).

Presisjon på noen mikrosekunder over et tiår er noe som kan måles med moderne Cesium atomklokker. Derfor er det faktisk mulig å måle denne effekten med dagens teknologi hvis du setter én slik klokke på toppen og én ved foten av et høyt fjell.

Fordelene ved å være skiløper

Men det det er en interessant mot-effekt sett fra den spesielle relativitetsteoriens side – hvis du er norsk. Antagelsen om at nordmenn står mye på ski og løper ofte, er ikke så langt fra sannheten!

Aksel Lund Svindal
Aksel Lund Svindal har vunnet fem VM-gull i ulike alpingrener. Og han kan regne med å leve et ekstra nanosekund eller to. Foto: Ola Matsson/Wikimedia Commons/CC BY 2.0

En elite-skikjører, hvis vi forutsetter hastigheter på 100 km/t og en varighet på et løp på omtrent 2 minutter, vil tjene omtrent et halvt picosekund på et løp. Hvis man videre antar en skikarriere som varer et tiår (ca. 1000 løp), vil skikjøreren eldes ca. et halvt nanosekund mindre.

For en vanlig jogger/skiløper vil flere tiår med løping og skitrening føre til at man tjener noen få nanosekunder gjennom et gjennomsnittlig norsk liv (gitt en gjennomsnittlig løpe-/skifart på 12 km/t må man ha omtrent 5000 timers trening for å oppnå et nanosekunds gevinst, noe som er fullt oppnåelig i løpet av et gjennomsnittsliv for en person fra Norden).

Tid i små mengder

Et nanosekund er en milliarddels sekund: 1 / 1 000 000 000.

Et pikosekund er enda mindre, nemlig en billiondel av et sekund: 1 / 1 000 000 000 000.

Presisjonsnivået til atomklokker øker drastisk hvert eneste år.

En presisjon på et nanosekund på tidsmåling gjennom flere tiår kan høres usannsynlig ut ved bruk av konvensjonell teknologi. Men man har nådd et svært avansert nivå i dag. Et eksempel er LIGO-eksperimentet (som vant dette årets Nobelpris i fysikk), et teknologisk vidunder i stand til å måle krusninger i tid-rommet som forårsaker forflytninger på 1/10 000 av størrelsen til en atomkjerne, i en interferometer-arm (et måleinstrument) som er 4 kilometer lang (en 1/10^{22} måling) – fra kollisjonen mellom to svarte hull som hver hadde en masse på omtrent 30 ganger vår sol og fra en hendelse som inntraff for 1,3 milliarder år siden.