Mennesker som har satt spor i ord

Røntgen, Wilhelm Röntgen
Wilhelm Röntgen og et av de tidlige røntgenbildene han tok. Foto: Wikimedia/Wikipedia

Mange av de naturvitenskapelige ordene vi bruker i hverdagen, er egentlig noens etternavn.

Vet du hva et eponym er? Det er et ord som har sitt navn etter en person, for eksempel den som har oppdaget eller funnet opp noe.

En sandwich, for eksempel, har ifølge Store norske leksikon fått navnet sitt fra den 4. jarlen av Sandwich - som vi må anta likte denne måten å spise brødskivene sine på.

Ikke minst er det mye av dette i medisin, som sykdommene Alzheimer (Alois Alzheimer) og Aspergers syndrom (Hans Asperger).

Og de fleste av eponymene kommer fra naturvitenskapen, skriver Språkrådet.

Røntgen, geigerteller og diesel stammer fra navnene til fysikerne Wilhelm Röntgen, Hans Geiger og Rudolf Diesel. Matematikeren Leonardo Fibonacci har gitt navn til fibonaccitall, fenomenet birkelandstrømmer har sitt navn fra fysikeren og verdens første romforsker Kristian Birkeland.

Planten linnea er det nok mange som forbinder med botanikeren Carl von Linné, som systematiserte verdens planter.

Temperaturskalaene celsius og fahrenheit er oppkalt etter astronomen og fysikeren Anders Celsius og fysikeren Gabriel Fahrenheit - og sånn fortsetter det ...

Vil du se hvor mange du kjenner igjen, kan du for eksempel prøve Wikipedias engelske liste over eponymer fra A-K og L-Z.

Vil du har flere forskningsnyheter om realfag og teknologi? Abonner på vårt ukentlige nyhetsbrev(link is external) eller følg oss på Facebook.