DNA-lagring kan gi plass til all verdens data i ett rom

DNA
DNA-molekyler kan være en måte å lagre data på. Illustrasjon: Colourbox

Vet du hvor mye data 20 petabyte er?

Litt enklere forklart er det 20 milliarder megabyte. Fortsatt et ubegripelig tall for de fleste, men det er i hvert fall den mengden data serverne til UiOs senter for informasjonsteknologi (USIT) rommer. Dette er Norges største datalagringssenter.

Men plassbehovet blir stadig større. De to siste årene i er det generert mer data på verdensbasis enn i alle tidligere år tilsammen, skriver Bioteknologirådets magasin Genialt.

Omgjorde kortfilm til DNA

Men ny forskning viser at det kan være mulig å lagre data på en mye mindre plasskrevende måte i DNA. Dette er et stabilt molekyl, og det er ikke sårbart for elektromagnetiske bomber eller datavirus.

To amerikanske forskere har oversatt et dataoperativsystem og en kortfilm til "DNA-språk" i form av fire bokstaver og har fått et bioteknologiselskap til å lage DNA-molekyler av tekstfilene. En konvertering tilbake til original form, var feilfri.

Og ved Harvard Medical School i Boston har en biolog nå brukt CRISPR-Cas til å kode en film inn i genomet til en bakterie, skriver Nature.

Den tidobbelte datamangden av det som i dag finnes hos USIT, vil få plass i ett gram DNA. Det vil i teorien gi plass til all data som foreløpig er produsert, i ett rom, skriver Science.

Tidkrevende

Gard Thomassen, som er seksjonssjef for IT i forskning hos USIT, sier til Genialt at ideen er av de bedre som er blitt lansert. Noen utfordringer er det imidlertid.

– Det vil ta tid å hente ut dataene, siden DNA-et må sekvenseres for å avleses. For data som stadig skal bearbeides og analyseres, må vi finne smarte måter å gjøre prosessen rask nok på, sier han.

Vil du ha flere forskningsnyheter om realfag og teknologi? Abonner på vårt ukentlige nyhetsbrev(link is external) eller følg oss på Facebook.