Frode Hansen fikk undervisningspris for kurs om å lande på en fremmed planet

Studentparlamentets undervisningspris er tildelt professor Frode Hansen ved Institutt for teoretisk astrofysikk.

Han får prisen for fremragende innsats med sitt emne i AST1100 - Innføring i Astrofysikk (fra og med kull 2016 heter kurset AST2000). I emnet hans får studentene et prosjektarbeid om å lande en romsonde på en fremmed planet.

– Ingen spørsmål er for dumme

Utdelingskomiteen begrunner tildelingen med at Hansen tar i bruk revolusjonerende vurderingsformer, lytter til studentene og tar undervising på alvor.

«Frode gjør et vanskelig emne overkommelig og gøy. Det er slike forelesere vi ønsker ved UiO» heter det utdelingskomiteens begrunnelse. «Frode har revolusjonert vurderingsformen i emnet ved å tilby et alternativt løp der prosjektoppgave teller 40 % av avsluttende karakter. Studentene som velger dette løpet får utdelt hver sin planet. Ukentlig møter Frode opp på «NASA-møtene» der planetoppgaven blir diskutert. «Her er ingen spørsmål for dumme og ingen problemstilling for liten», sier utdelingskomiteen.

Drar studentene ut fra UiO

Hansen tar også med studentene utenom ordinær arbeidstid for å se på stjerner, planeter og galakser. «For forelesning og gruppetimer er ikke alt, og det vet Frode», sier komiteen.

Han roses for å ta imot tilbakemeldinger og kritikk med takk. Han arrangerer til og med middager for dem som ønsker det ette rat semesteret er ove, slik at man kan samle tanker og ideer til hvordan det kan gjøres bedre neste gang.