Forskning på tingenes internett gir PhD-student plass på Heidelberg Laureate Forum

Ashish Rauniyar
Ashish Rauniyar forsker på sikkerhet knyttet til tingenes internett. Foto: UiO

Ashish Rauniyar er plukket ut som én av bare 200 doktogradsstudenter og postdoktorer verden over til å delta i Heidelberg Laureate Forum i september. Dette er stedet der tidligere vinnere av prestisjetunge Abelprisen, Turing-prisen og Nevannlinna-prisen (en del av Fields Medal) møter neste generasjons forskere i matematikk og informatikk.

Heidelberg Laureate Forum (HLF) er et samlingspunkt for forskning og sosiale treff mellom dem som allerede er på topp i sitt felt og unge som peker seg ut som store talenter. Det er også aktiviteter rettet mot publikum, særlig mulige kommende realfagsstudenter.

– Det er en stor ære å ha blitt valgt. Jeg ser frem til å delta på HLF fordi det gir meg muligheten til å møte verdens mest talentfulle unge forskere i informatikk og matematikk og møte fremragende informatikere og matematikere som har nådd toppen på sine områder, sier Rauniyar.

Han er første års doktorgradsstipendiat ved Institutt for informatikk ved UiO, og siden forskningsprosjektet hans er finansiert av Høgskolen i Oslo og Akershus, vil han også representere HiOA på forumet i Tyskland.

Forskningen hans er knyttet til tingenes internett (IoT) og økt sikkerhet.

– Jeg tror også at forumet vil motivere meg til å forstå at det ikke er umulig for unge forskere som meg å vinne slike priser en dag, sier Rauniyar.

In English, from Department of Informatics:

PhD student Ashish Rauniyar from the ND Research group has been selected and invited to attend prestigious Heidelberg Laureate Forum (HLF), which annually connects promising young researchers in mathematics and computer science with the top scientists in their fields.

For one week in September, the Heidelberg Laureate Forum Foundation (HLFF) invites the recipients of the Abel Prize, the ACM A.M. Turing Award, the ACM Prize in Computing, the Fields Medal, and the Nevanlinna Prize to join 200 carefully selected young researchers.