Blåved ved Myrasundet?

Blåved-1
Skikkelig blåfarge på treverket.

Blåved ved Myrasundet?

Lageret med vinterved er ikke tomt, men skal det bli nok tørr ved til vinteren, må vedhogsten starte tidlig. Ei bjørk og en ask ble felt, kappet og kløvd i dag. Det som fenget min interesse, var imidlertid at asken var stedvis blå inni. Hva er dette?

Blåved-2
Blåved? Foto:Morten Dæhlen

Jeg søkte litt på nettet, og det er mest sannsynlig sopp. Jeg fant denne beskrivelsen av blåved i Store Norske Leksikon:

”Blåved, misfarging av treverk pga. soppangrep. Fargen er oftest blå, men den kan også være gråsvart, brun, rød, gul og grønnlig, derfor brukes også uttrykket fargeskadet virke i stedet for betegnelsen blåved. Det er forskjellige sekksporesopper eller konidiesopper som er årsak til skaden. De bryter ikke ned selve celleveggen, men lever vesentlig av stoffer inne i cellene, som rester av stivelse, sukker og proteiner. Vedens styrke blir lite endret ved soppangrepet, men evnen til å suge opp vann, eller gjennomtrengeligheten for vann, kan være merkbart øket, noe som bl.a. fører til nedsatt flyteevne hos tømmer.

Blåved kan opptre så vel i nyfelt tømmer som i fersk oppskåret trevirke, og i treverk som har vært tørt, men senere er blitt utsatt for fuktighet. Noen av soppene som fører til blåved overføres med vind, andre med insekter. Enkelte insekter har symbiose med blåvedsopper, slik som den lille margboreren, hvor larvene spiser av sopphyfene som vokser inn i larvegangene fra veden. Blåvedangrep kan bl.a. forebygges ved barking og rask opptørking av tømmeret, evt. sprøyting med sopphemmende midler. Blåved utvikler seg ikke videre i tørt trevirke, slik som det normalt vil være i et inneklima. Slik misfarging er derfor ofte akseptert som et særpreg både på møbler og i paneler.”

Vil du har flere forskningsnyheter om realfag og teknologi? Abonner på vårt ukentlige nyhetsbrev(link is external) eller følg oss på Facebook.