Kong Olav Vs kreftforskningspris til Per Ottar Seglen

Per Ottar Seglen
Per Ottar Seglen. Foto: Ingvild Vaale Arnesen, Kreftforeningen

Professor Per Ottar Seglen, som er gjesteprofessor ved Norsk senter for molekylærmedisin (NCMM) ved UiO, er tildelt Kong Olav Vs kreftforskningspris 2017. Den prestisjetunge prisen deles formelt ut av Kreftforeningen 6. juni.

Seglen får prisen for sin banebrytende forskning på autofagi og dens rolle i kreftutvikling. Autofagi er cellens eget system for søppelsortering og resirkuleringer, sørger for at cellen holdes i balanse og at dens farlige avfall blir fjernet for å hindre blant annet kreftutvikling.

Det nære forholdet mellom autofagi og kreft ble først oppdaget av Seglen i 1985. Og den medisinske betydningen ble senest poengtert da Nobelprisen i medisin eller fysiologi 2016 ble gitt til professor Yoshinori Ohsumi. Den japanske cellebiologen fikk prisen for sitt arbeid med mekanismer for autofagi.

– I verdensklasse

– Årets vinner er en kreftforsker i verdensklasse. Hans arbeid er bygget videre på av forskere verden over, noe som er viktig for at resultatene skal komme pasientene raskere til gode, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

Seglen sier at det som gleder ham mest med prisen, er anerkjennelsen av hvor viktig det er med medisinsk grunnforskning. Han poengterte også at han deler æren med alle de dyktige mennskene han har samarbeidet med gjennom årene.

– Formet av Seglen

Store deler av 73-åringens forskningskarrière har vært tilbrakt ved Radiumhospitalets institutt for kreftforskning. Nå er han tilknyttet NCMM, som ledes av fjorårets vinner av samme pris, Kjetil Taskén. Taskén sier i en kommentar at Seglen utvilsomt har formet hvordan vi forsker på kreft og autofagi, ikke bare i Norge, men over hele verden.

Prisen deles ut av kong Harald 6. juni. Den er på 1 million kroner.