Bølgene i dette røret er godt nytt for miljøet

Anis Awal Ayati (t.v.), Helena Veiga, Angela Nieckele,  Igor de Paula og Luis Fernando Azevedo fra PUC-Rio.
God stemning da forskere ved PUC-Rio fikk en omvisning i bølgeanlegget i kjelleren på Matematisk institutt. F.v. UiO-forsker Anis Awal Ayati, Helena Veiga, Angela Nieckele, Igor de Paula og Luis Fernando Azevedo fra PUC-Rio. Foto: Gunhild M. Haugnes Bruk bildet.

Bølgene i dette røret er godt nytt for miljøet

Norske og brasilianske forskere samarbeider om å forstå fysikken bak strømninger. Det skal sikre trygg oljeutvinning og gi kunnskap om vind og bølger.

– Vi har komplementære kunnskaper og har mye å lære av hverandre. UiO har mye kompetanse og erfaring med bølger i havet, mens vi har jobbet mer direkte med flerfasestrømmer i rør, sier professor Luis Fernando Azevedo.

Han sto i spissen for en delegasjon forskere fra fluiddynamikkgruppen ved PUC-Rio (Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro) som nylig gjestet UiO.

UiO-forsker Anis Awal Ayati viste dem rundt i laboratoriet i kjelleren på Matematisk institutt, som blant annet huser en stor bølgetank og et langt flerfaserør som brukes til eksperimenter.

Utveksling av forskere

Ayati er nylig tilbake på UiO etter et års forskeropphold ved PUC-Rio. Til høsten drar doktorgradsstipendiat Petter Vollestad  til Brasil for å gjøre eksperimenter, mens det er planer om at en brasiliansk forsker kommer på utveksling til UiO neste år.

Unik kunnskap om hvordan olje, gass, vann og andre væsker strømmer gjennom rør på havbunnen, har vært svært viktig for Norges suksess om oljenasjon. Det har bidratt til utviklingen av datasystemet Olga, som brukes av store deler av oljebransjen over hele verden.

Under besøket fikk de brasilianske forskerne også møte representanter fra norske selskaper som Statoil, DNV-GL, Schlumberger og Aker Solutions. Azevedo påpeker at samarbeid med internasjonalt næringsliv er svært viktig.

Utvider samarbeidet

De to universitetene har allerede samarbeidet lenge. Nå utvides partnerskapet blant annet ved hjelp av finansiering fra norske og brasilianske myndigheter.

Blant annet støttes partnerskapet av SIU (Senter for internasjonalisering av utdanning). Det innebærer at UiO-studenter hospiterer ved PUC-Rio og omvendt. Målet er at de både får et faglig løft og et innblikk i hvordan det er å studere i et annet land.