Leter etter liv på nyoppdagede planeter som ligner Jorden

Trappist
Syv planeter er oppdaget ved stjernen Trappist. Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech

Syv nye planeter med gode muligheter for vann er funnet, opplyste den amerikanske romfartsorganisasjonen Nasa onsdag kveld. Planetene kretser rundt stjernen Trappist – også kalt 2MASS J23062928-0502285. Tre av planetene befinner seg i den beboelige sonen.

Sven Wedemeyer
Sven Wedemeyer er varsom med å vurdere om det kan være liv på planetene. Foto: Privat

– Det er veldg spesielt at det er funnet så mange planeter. Mange er i samme størrelse som Jorden. Og i den beboelige sonen kan det finnes vann, sier forsker Sven Wedemeyer ved Institutt for teoretisk astrofyskk ved UiO til Aftenposten.

Han forklarer at planetene kretser rundt en stjerne som er mye kaldere enn Solen. Det er også stor sjanse for at de viser den samme siden til stjernen, slik at deler av dem aldri får annet enn skygge.

– Kanskje i en sone imellom kan det være slik at det kan være muligheter for liv, men det blir jo veldig spekulativt, sier Wedemeyer.

Dette solystemet ligger 40 lysår unna oss, og synes du det høres langt ut, er det ifølge Nasa ganske nærme. Her kan du for eksempel lese om det spennende ved å finne en galakse 11 milliarder lysår unna.

Det viktigste fremover blir å forske på planetenes atmosfære og se etter spor av oksygen eller vann. Jobben skal gjøres av romteleskopet Hubble.

Les mer på Titan.uio.no