Herr Kvantefysikk takker av

Jon Magne Leinaas
Jon Magne Leinaas med teoretiske fysikeres varemerke: egen tavle på kontoret. Foto: Hilde Lynnebakken Bruk bildet.

Herr Kvantefysikk takker av

Jon Magne Leinaas anses som en av Nordens beste tenkere. Nå ser han fram til en pensjonisttilværelse hvor han kan fordype seg i Hawking-stråling fra sorte hull.

Fascinasjonen for fysikk begynte tidlig: — Gjennom hele folkeskolen var jeg interessert i ting som geografi, planeter og solsystemet. Foreldrene mine var lærere begge to og forsynte meg med bøker, blant annet fikk jeg en bok om astronomiens historie som jeg ble svært fascinert av, forteller Leinaas.

— Fysikk handler om at man faktisk kan forstå naturen. Det er helt grunnleggende for vår tilværelse. Mange ting er jo grunnleggende, men i fysikken er det mulig å utvikle teorier hvor naturen selv legger rammene, sier han.

Å snakke med Jon Magne Leinaas om hans karriere i kvantefysikken, er som å høre de siste 50 årenes forskningshistorie på dette feltet i fortettet form. Det er dessuten en historie som involverer flere kjente fysikere og som har stadige forbindelser til nobelpriser i fysikk.

Etterdønninger etter Niels Bohr

Mye av forskningen er ikke tatt i bruk, knapt nok påvist i laboratorieeksperimenter, men kunnskapen danner grunnlaget for teknologi som vi kanskje får se de neste tiårene, i form av kvantedatamaskiner og annen nanoteknologi.

Niels Bohr, fysiker
Niels Bohr fikk Nobelprisen i fysikk i 1922. Foto: Wikimedia Commons

Begrepene og fenomenene han har studert, finner vi ikke i dagligtale, i hvert fall ikke ennå. Fysikkstudenter vet at «kvante-Hall-effekt», «vakuum-fluktuasjoner» og «Hawking-stråling» kan være spennende, men akk så vanskelig å henge med på.

Leinaas jobbet i København «mens etterdønningene etter Niels Bohr» fremdeles var merkbare.

— København var et veldig aktivt sted på slutten av 1970-tallet, med et internasjonalt miljø. Ikke minst var det trivelig å gå ut på byen der, sier Leinaas.

I København ble han også kjent med Hans Hansson, som nå er medlem av nobelkomiteen. Nobelprisen i fysikk 2016 gikk til Leinaas’ eget fagfelt, eksotiske fenomener som opptrer i materialer som kun finnes i få dimensjoner. Ved offentliggjøringen var det Hansson som presenterte prisen, til «et arbeid så uforklarlig at det må beskrives ved hjelp av bagels», som den britiske avisen the Telegraph skrev.

Utviklet kvantemekanikken

«Leinaas tillhör den exklusiva grupp av forskare som gett ett grundläggande bidrag till kvantmekaniken.» Slik begrunner det svenske Vetenskapsakademin, organisasjonen som blant annet deler ut nobelprisene i fysikk og kjemi, Leinaas’ medlemskap. Han er den eneste norske blant de 70 fysikerne som er medlemmer av den eksklusive forsamlingen.

Leinaas har passert 70 år, og for en UiO-ansatt betyr det «tvangspensjonering». Han kommer ikke til å slutte med fysikk, selv om det blir litt mindre intens jobbing.

Framover kommer han til å studere «noe som har med Hawking-stråling fra sorte hull å gjøre» sammen med mangeårig nær venn og kollega Jan Myrheim, som er professor ved NTNU.

De to har samarbeidet helt siden de begge jobbet som vitenskapelig assistent ved UiO på 1970-tallet.

— Vi snakket sammen om mye, og etterhvert mest om noe som var ansett som grunnleggende i kvantefysikken, nemlig at det finnes to, og bare to, former for elementærpartikler, sier Leinaas.

Elementærpartikler er, så vidt vi vet i dag, de minste byggesteinene i naturen. De finnes i to former: fermioner og bosoner. Fermioner er materiepartikler, de som bygger opp atomer, som kvarker og elektroner, mens bosoner holder materiepartiklene sammen. Et eksempel på bosoner er gluoner, som limer sammen kvarkene til protoner og nøytroner i atomkjernen.

— Jan Myrheim og jeg begynte å diskutere om dette faktisk stemte, om det bare er de to partikkeltypene. Vi sto foran en tavle og tegnet for hverandre, forteller Leinaas.