ALMA gir forskere et helt nytt blikk på sola

ALMA-teleskopet
I Atacama-ørkenen (Chile) står ALMA-teleskopets 66 antenner nå vendt mot solen. Foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)

ALMA gir forskere et helt nytt blikk på sola

Det gigantiske teleskopet skal fravriste solen en rekke hemmeligheter.

Høyt oppe i den chilenske fjellheimen, omkranset av guanaco-flokker og kaktuser, står det en klynge på 66 parabolliknende antenner som i disse dager rettes mot sola.

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array, også bare kjent som ALMA-teleskopet, kan registrere radiobølger som er rundt én millimeter lange.

You can also read this article in English

Dette bølgespekteret vil synliggjøre detaljer fra solas atmosfære som ikke kan sees med vanlige teleskoper og vil gi solforskere et helt nytt blikk på de fysiske prosessene som foregår på sola.

Sven-Wedemeyer
Forsker Sven Wedemeyer og Solfysikkgruppen ved ITA skal analysere data fra ALMA-teleskopet. Foto: Privat

– Med bilder fra disse millimeterlange bølgelengdene kan vi få et detaljert kart over både temperatur og tetthet som gjør at vi kan forstå egenskapene til solatmosfæren mye bedre, sier solforsker Sven Wedemeyer ved Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA) ved Universitetet i Oslo til Titan.uio.no.

Sammen med kolleger ved Solfysikkgruppen ved ITA skal han analysere sekstimers observasjonsdata som ble hentet inn fra ALMA-teleskopet i desember.

Mer helhetlig forståelse av sola

Man skulle kanskje tro at vår egen stjerne er godt forstått, men det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål knyttet til solas fundamentale prosesser, for eksempel varmefordeling. ALMA gir oss mer direkte målinger av temperatur, som kan hjelpe oss å forstå slike prosesser.

Et annet eksempel er å forstå hvordan solutbrudd fungerer.

– Solutbrudd skyldes magnetfelt som blir ustabile og som frigjør mye energi i form av røntgen, gamma, UV, synlig lys, partikler m.m., som sendes ut i stor hastighet. Dette kan blant annet føre til nordlys dersom de treffer jorden. Dette er et stort tema for ALMA, forklarer Wedemeyer.

ALMA solbilde
ALMA-teleskopets bilder vil gi forskerne unikt innblikk i fundamentale prosesser på sola. Foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)

Men det er spesielt solatmosfærens midtre lag, kromosfæren, som opptar UiO-forskerne og som de ønsker å forstå hvordan fungerer.

– Mesteparten av solstrålingen som ligger i millimeterområdet, kommer fra kromosfæren. Men oppløsningen til teleskoper som kan registrere dette, har vært begrenset. Kromosfæren er lite forstått, og med de nye teleskopdataene kan vi få et mer helhetlig bilde av hvordan sola fungerer.