Ser frem mot lysere tider

Almanakk for Noreg

Ser frem mot lysere tider

21 desember kl. 11.44 skjer det. Da er jorda i det punktet av sin bane rundt sola hvor den nordlige halvkule heller lengst bort fra sola. Vintersolverv - og årets korteste dag.

Vi er i dag i langt mindre grad direkte påvirket av årstider enn tidligere generasjoner, og dermed kanskje mindre opptatt av astronomiske merkedager. Likevel, lenge var almanakken faktisk den mest leste boka i Norge etter bibelen og salmeboka. Og den mest tradisjonsrike av disse "Almanakk for Norge" har blitt utgitt av Universitetet i Oslo hvert år siden 1815. Den er så viktig at den er lovfestet i Universitet og høyskoleloven!

§ 7-5 i denne loven omhandler nemlig grunnlagsmateriale for almanakker og sier "Universitetet i Oslo skal utarbeide det astronomiske grunnlagsmateriale som trengs for utgivelse av almanakker og kalendere i Norge." En ærefull oppgave.

Almanakk for Norge blir redigert av Almanakk-komitéen, og tabellene beregnes ved vårt eget Institutt for teoretisk astrofysikk.

Hva finner du i almanakken? Jo, tider for oppgang, kulminasjon og nedgang for sol, måne og planetene fra Venus til Saturn, månefaser, tussmørketabell og planetkart. Kartene viser planetenes gang på himmelen gjennom året.

Hvert år inkluderes en populærvitenskapelig artikkel om et tema av allmenn interesse, men som ikke har tilknytning til almanakken forøvrig. I 2016 var tema Norges Bank – banken som skulle gi det nye Norge en fremtid. Julepresangen til den som har "alt"?

I dag ser vi frem mot lysere tider! Og skulle du ønske å markere dagen på en spesielt flott måte så holder Einar Selvik akustisk konsert i Vikingskipshuset i kveld, med det ruvende Gokstadskipet som sitt bakteppe.