Metaforer fra tv-serien Skam forklarer hvordan immunsystemet virker

Noora og William i Skam illustrerer hvordan menneskekroppens immunforsvar virker
Noora og Williams forhold i tv-serien Skam fungerer bra som metaforer for hvordan kroppens immunsystem fungerer, mener professor Anne Spurkland. Foto: NRK.

Metaforer fra tv-serien Skam forklarer hvordan immunsystemet virker

Ikke spis for mye piller med antioksidanter, da risikerer du å få en autoimmun sykdom. Og hvis du vil forstå hvordan immunsystemet virker, inneholder NRKs tv-serie Skam mange nyttige metaforer.

– Det er vanskelig å forstå hvordan immunsystemet virker, og det blir jo ikke noe bedre av at vi immunologer bruker mange vanskelige begreper. Jeg tror ikke det finnes noe annet felt innenfor biologien som er så til de grader infisert av fagsjargong som nettopp immunologien. Selv andre biologer får trøbbel når vi setter i gang, sier professor Anne Spurkland ved UiOs Institutt for medisinske basalfag.

Anne Spurkland blogger om Skam og immunsystemet
Anne Spurkland bruker Skam-metaforer for å beskrive hvordan kroppens immunforsvar virker. Foto: Bjarne Røsjø, UiO. Bruk bildet.

Hun er professor i medisin og forsker i molekylær immunologi, som handler om hvordan immun-systemet virker helt nede på detaljplanet der molekyler møter molekyler.

Immunforsvaret eller immun-systemet er et komplisert system som skal beskytte kroppen mot virus, bakterier og andre indre og ytre farer, og faget immunologi griper derfor inn i omtrent alle forhold som har med kropp og helse å gjøre.

Dessuten er nesten alle mennesker interessert i helse, men mange av de som gir helseråd til andre mennesker har egentlig ikke peiling.

Blogger om Skam og immunsystemet

Med andre ord: Her er det behov for folkeopplysning, og det var motivet for at Spurkland opprettet sin ImmunGlimt-blogg i 2012. En av de mest leste bloggpostene hennes, fra mai 2016, bruker metaforer fra NRKs populære tv-serie Skam til å forklare hvordan deler av immunsystemet virker.

– Det er nokså vanlig å bruke krigsmetaforer om immunsystemet: Kroppen vår blir liksom angrepet av virus, bakterier eller giftstoffer, og så aktiveres immunforsvaret og sender ut soldater som prøver å drepe angriperne. Men kjærlighetsmetaforer passer ofte like bra, mener Spurkland.

De hvite blodlegemene som kalles T-celler er avgjørende for at vi kan reagere på alle mulige virus og bakterier.

I det første blogginnlegget om Skam skrev hun om hvordan sterke og uerfarne Noora (i rollen som naiv T-celle) faller for smellvakre «fuckboy» William (en erfaren antigenpresenterende celle).

Skam-fansen på sosiale medier jublet over deres første omfavnelse og mente at Noora og William var som skapt for hverandre.

– Slik er det med immunsystemets celler også. Vi har noen få uerfarne T-celler, som er som skapt for noen få erfarne antigenpresenterende celler. En immunreaksjon starter når en slik T-celle møter og «kysser» en antigenpresenterende celle dekket med biter av en bestemt mikrobe, forklarer Spurkland.

Konkrete metaforer forklarer det abstrakte

Anne Spurkland bruker metaforer for å beskrive immunsystemet, fordi systemet i praksis er abstrakt for de fleste mennesker. Systemet er riktignok både konkret og reellt, men du kan jo ikke se det.

– Du kan kjenne at hjertet ditt dunker, men du kan ikke ta og føle på immunsystemet. De fleste vet ikke hvor de immunologiske reaksjonene foregår. Derfor bruker jeg metaforer: For å forklare noe abstrakt og ukjent med noe annet som er velkjent, forklarer Spurkland. Hun tilføyer at metaforer nesten aldri holder mer enn et stykke på veien.

– Men akkurat denne metaforen, med Noora og William, holder faktisk en god stund. En T-celle må bli stimulert av den rette antigenpresenterende cellen, men hva som skjer deretter avhenger av hva slags signaler som kommer. Med andre ord: Hvordan kjærlighetsforholdet utvikler seg.

– Allergi er for eksempel en tilstand som drives av T-celler som gjenkjenner strukturer på molekyler som kommer inn i kroppen. Vi skal normalt ikke reagere på for eksempel støv eller pollen, for dette er ikke farlige stoffer. Men så er det likevel mange som reagerer på disse tingene. Det betyr at T-cellene (Noora) er blitt «redde» for noe som egentlig ikke er farlig, forklarer Spurkland.

Da Spurkland skrev det første Skam-innlegget, hadde Nora og William kysset men ikke gjort noe mer.

– Så kom det en krise, hvor det var uklart hvordan det ville gå. Ville Noora komme seg gjennom dette, eller ville hun utvikle allergi mot gutter? Om en kontakt utvikler seg til allergi, eller om Noora tolererer det som skjer, avhenger både av de samtidige signalene og tidligere erfaringer, forteller Spurkland.

Flere allergier, antakelig fordi vi er for renslige

Et annet motiv for å skrive blogg om immunologi, er at misforståelser har lett for å spre seg i blant annet sosiale medier. Der tror mange at de siste årenes økning i utbredelsen av allergier delvis er forårsaket av miljøgifter, men Spurkland avviser den teorien.

Anne Spurkland blogger om Skam og immunsystemet
Jesus ble født i en stall, og det var bra, for da fikk han stimulert immunsystemet sitt! sier Anne Spurkland. Foto: Bjarne Røsjø, UiO. Bruk bildet.

– Jeg har mer tro på det som kalles hygiene-hypotesen. Sannsynligheten taler nemlig for at vi blir mer allergiske fordi vi har det for rent: Vi vokser opp et i miljø med så lite mikrober at immunsystemet ikke får nok trening. Immunsystemet blir for lite stimulert av det som er farlig, og da overreagerer det oftere på ting som ikke er så farlige, forklarer hun.

Hygiene-hypotesen støttes blant annet av en dansk undersøkelse fra 2011, som viste at barn som vokser opp på gård er mindre plaget av astma og allergier enn de som vokser opp i byen. Årsaken er at barna på gården blir utsatt for en mengde mikroorganismer mens de vokser opp blant kyr, griser, hester, sauer og fjøsmøkk.

– Jeg har skrevet også om dette på bloggen min. Jesus ble født i en stall, og det var jammen bra, for da fikk han stimulert immunsystemet sitt, forteller Spurkland.

– Vi kan for øvrig ikke se bort fra at mange allergier ikke ble oppdaget i gamle dager, fordi de ble overskygget av alle andre helseproblemer. Men at det er en reell økning nå, er godt dokumentert, tilføyer hun.

Kan man forsterke immunsystemet?

Den økende forekomsten av allergier viser at immunsystemet hos mange mennesker er «hyperaktivt», i den forstand at det reagerer på ufarlige stoffer.

Hvor smart er det da at mange mennesker går i helsekostforretninger og kjøper preparater som skal «styrke immunforsvaret»? Spurkland er skeptisk.

– Hvis du virkelig klarte å styrke immunforsvaret ditt med et eller annet tiltak, vil du jo risikere å få en autoimmun sykdom, det vil si at immunsystemet begynner å angripe friske celler i kroppen. Det viktigste med immunsystemet er at det er i stand til å se forskjell på skadelige mikrober og alt det andre, innbefattet kroppen selv – ikke at det er så sterkt som mulig, sier Spurkland.

Antioksidanter forkorter livet

Helsekost-tilhengerne som vil styrke immunforsvaret, kjøper også gjerne preparater som skal inneholde antioksidanter. Nå begynner det å bli skummelt, påpeker Spurkland.

– Dette er undersøkt ganske grundig, og det viser seg at stort inntak av antioksidanter kan forkorte livet, ikke forlenge det. Det kan du for eksempel lese om i en vitenskapelig artikkel fra 2012. Sammenhengen er at immunsystemet benytter seg av oksidasjon for å bekjempe farlige mikrober. Studien viser at redusert evne til oksidasjon hos rotter førte til at flere utviklet leddgikt, forteller Spurkland.

Så henter hun fram Skam-metaforen igjen:

– En av de tingene som skjer under Noora og Williams første og lange omfavnelse, er at T-cellen – Noora – blir varig endret gjennom oksidasjon. Hun blir nemlig eksponert for frie oksygenradikaler fra den antigenproduserende cellen – William. Det betyr at hvis du kommer inn med antioksidanter, fører det til at de nystimulerte Noora-cellene i kroppen din fungerer dårligere. Hvis du spiser antioksidanter, risikerer du å svekke immunforsvaret ditt!

– Hva er det som er hoveddrivkraften i NRK-fortellingen? Jo, det er de forskjellige karakterenes ulike følelse av skam. Noen skammer seg lite og lager problemer, andre skammer seg mye og skaffer seg selv mange problemer. Men hvis man skammer seg akkurat passe mye, da klarer man å forholde seg til andre mennesker på en grei måte. Sånn er det med T-cellene også! T-celler som er blitt stimulert skal gjøre jobben og bekjempe et angrep, men etter at angrepet er nedkjempet må de dempe seg igjen, utdyper professor Spurkland.

Spis sunt og variert isteden

Anne Spurkland er derfor skeptisk til å spise piller som skal inneholde antioksidanter. Det er mye bedre å spise for eksempel blåbær eller annen mat som inneholder mye antioksidanter, for da får du i deg mye annet i tillegg. Skitt blant annet, som kan gi immunforsvaret ditt noe å øve seg på.

– Det beste rådet jeg kan gi til deg som vil styrke eller stimulere immunforsvaret sitt, er meget enkelt: Spis variert! Spis gjerne rå grønnsaker. Og fermentert mat, det vil si mat som inneholder bakterier eller sopp, sier Spurkland og finner fram matpakka. Det blir fort klart at professoren lever som hun prediker, for den ene brødskiva er godt skjult under et lag av heftig blåskimmelost.

– Men ikke spis så mye at du blir tjukk. Spis fisk! Og pass på at du får i deg nok vitaminer. Gå gjerne ut i sola uten solkrem en liten stund – det har du bare godt av!

– Dette er vel mye de samme rådene jeg ville fått av en hjertespesialist eller en nevroforsker?

– Ja, de fleste leger vil komme med de samme rådene. Heldigvis er det sånn at det samme kostholdet har positiv virkning på både hjernen, hjertet og immunsystemet. Du slipper å velge hvilken kroppsdel du vil ta vare på, smiler Spurkland.

Noen blodprøver er bare tull

– Det er blitt nokså vanlig at folk med diffuse lidelser tar en blodprøve og sender til et kommersielt laboratorium for analyse. Har det noe for seg?

– Nei, det der er bare tullball! De får visst alltid beskjed om at de ikke tåler ditt og datt i matveien, og det begrunnes med at laboratoriet har funnet antistoffer av typen IgG i blodet. Ja, det kan påvises antistoffer i blodet mot mye forskjellig, blant annet mel og egg og tomat osv., men det betyr ikke at du ikke tåler å spise de matvarene. En analyse av IgG-antistoffer kan ikke si noe nyttig om hva slags mat du tåler og ikke tåler, svarer Spurkland kontant.

Men, det er helt reelt at enkelte mennesker ikke tåler ulike matvarer. Da mannen hennes utviklet cøliaki for noen år siden, ble begge ektefellene fort lei av at mannen bare kunne spise kjedelige desserter. Dermed satte Anne Spurkland – som er en pasjonert kakebaker – i gang med å eksperimentere på kjøkkenet, med mannen som testsmaker.

Resultatet ble kakebakeboka Frie kaker på Spartacus forlag i 2011. Hva gjør du når tante Olga ikke tåler melk, vesle Iver ikke kan spise mel, farmor ikke liker nøtter, og alle skal på kaffebesøk samtidig? Svaret finner du i boka, som inneholder over 100 illustrerte kakeoppskrifter.

Anne Spurkland gleder seg nå over Skam sesong 3, der karakteren Isak (17) forventes å komme ut av skapet som homofil. Om hun fortsatt vil kunne hente immunologimetaforer fra serien gjenstår å se, men Spurkland er optimist:

– Når en TV-fortelling blir så allment kjent og omtalt som Skam var noen uker i vår, er det lett å få assosiasjoner til det man ellers er opptatt av.

Varsler eksplosjon i bruken av antistoff-baserte medisiner

Gravide tar sjanser med urtepreparater

Professor Anne Spurkland, Institutt for medisinske basalfag

The farmhouse protects against asthma and allergies

Senter for immunregulering ved Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus

Vitenskapelige artikler med Anne Spurkland:

Granum S, Sundvold-Gjerstad V, Gopalakrishnan RP, Berge T, Koll L, Abrahamsen G, Sørlie M, Spurkland A: The kinase Itk and the adaptor TSAd change the specificity of the kinase Lck in T cells by promoting the phosphorylation of Tyr192. Sci Signal. 2014 Dec 9;7(355):ra118. doi: 10.1126/scisignal.2005384

Berge T, Leikfoss IS, Brorson IS, Bos SD, Page CM, Gustavsen MW, Bjølgerud A, Holmøy T, Celius EG, Damoiseaux J, Smolders J, Harbo HF, Spurkland A: The multiple sclerosis susceptibility genes TAGAP and IL2RA are regulated by vitamin D in CD4+ T cells. Genes Immun. 2016 Mar;17(2):118-27. doi: 10.1038/gene.2015.61. Epub 2016 Jan 14.