Herpes kan være bra for helsa

Herpesviruset er svært utbredt i Norge.
Herpesviruset er svært vanlig i Norge. Det kan i perioder være plagsomt for mange. Men forsøk på mus tyder på at det kan beskytte mot listeria og svartedauden. Foto: Colourbox

Herpes kan være bra for helsa

Mus som er infisert med herpesvirus tåler pest-bakterier bedre. Virus kan ha positive helse-effekter som til nå har vært oversett.

Vi har alle opplevd å en runde influensa eller vannkopper. Det er ikke hyggelig, men det går over. Verre er det med zika- eller ebolaviruset.

Elina Melteig
Artikkelforfatter Elina Melteig er Master of Science og er kommunikasjonsrådgiver ved Institutt for biovitenskap. Foto: UiO Bruk bildet.

Virus blir stort sett assosiert med sykdommer og ubehag. Slik var det også med bakterier, men så oppdaget man at svært mange av dem gav oss fordeler. Kanskje er det slik med virusene også?

Herpes for helsa

Et av våre vanligste virus, herpesviruset, har vist seg å ha en positiv effekt på mus: Gamma-herpesvirus i mus gjør dem mer motstandsdyktige mot Listeria monocytogener (bedre kjent som Listeria, en kjent årsak til magetrøbbel), og mot Yersinia pestis, bedre kjent som Svartedauden.

Det er ikke kjent om herpesviruset kan ha positive effekter i mennesker. Ikke overraskende vil det være vanskelig å finne frivillige forsøkskaniner til en slik test.

Men: Latente herpesvirus ser ut til å kunne være håndlangere for kroppens egne drepeceller. Drepecellene er en viktig del av immunforsvaret som både kan ta knekken på kreftsvulster og celler som er virusbefengte.

Kanskje en runde med herpes ikke er så ille allikevel? (For ordens skyld: Dette forskes det på. Ikke infiser deg selv med herpes for å sjekke om helse-effekten kan være positiv! Ikke engang om du har fått Listeria i syden. Hvis du er desperat: Gå til legen!)

Den enes død, den andres brød

Norovirus har svært positive helseefekter i mus, i motsetning til oss mennesker. For musens del spiller noroviruset en rolle når det kommer til utviklingen av innvoller og immunforsvar.

Viruset kan faktisk motvirke den negative konsekvensen av en antibiotikakur som tar livet av musens tarmbakterier og dermed er noroviruset med på å opprettholde musens helse.

Det ville være interessant å vite om noe tilsvarende gjelder for mennesker. Hos oss forårsaker noroviruset svært smittsom omgangssyke. Mer enn 85 prosent av mage-tarminnfeksjoner i Europa og USA er forårsaket av viruset.

Aldri så vondt at det ikke er godt for noe

Fra bakterier, til mennesker og planter, alle organismer kan bli smittet med virus. Det er litt rart å tenke på at strategien virusene bruker for å spre seg, samtidig gjør livet surt – for ikke å si ulevelig – for verten.

LES OGSÅ PÅ Titan.uio.no: Ingen grunn til å la zika-frykt ødelegge OL-gleden

Samarbeid fungerer veldig bra mange andre steder i naturen, så hvorfor samarbeider ikke virusene?

Saken er den at de gode virusene stort sett har gått oss hus forbi. Vi har visst om at kroppen er full av virus i over 40 år, men det har så langt ikke vært forsket noe særlig på effekten av disse. De gjør jo ingen skade?

Plantevirus i symbiose

Virus kan også ha en positiv effekt for planter. Ved Yellowstone National Park er det for eksempel en gruppe planter som vokser like ved varme kilder som geysirer.

Dette er ikke akkurat kjent som et gjestmildt område, men et av plantene, ”Tropical panic grass” lever i symbiose som inkluderer en sopp som koloniserer planten og et virus som infiserer soppen. Ingen av de tre klarer å overleve uten de to andre.

På lab har en forsker ved navn Marilyn Roossnick klart å gjenskape en slik symbiose mellom den samme virus-infiserte soppen og andre planter.

Dette har gjort det mulig for andre planter å vokse i jord med vesentlig høyere temperatur. For eksempel har de fått tomatplanter til å vokse ved en jord-temperatur på ca. 60 C° uten å drepe planten.

Videre undersøkelser har også vist at enkelte virus kan gjøre planter mer tørkeresistente.

I tillegg har man vist at et virus gjør planter kuldetålerante. Dette vil være spesielt interessant i Norge ettersom det kunne forlenget vekstsesongen for en rekke planter.

Virus blir en liten bit av deg

Enkelte hevder at det er vi selv som er opphavet til virus. Deler av DNA-molekylet – arvematerialet som finnes i alle våre celler – har nemlig den evnen at det kan bytte plass.

Det betyr at i løpet av livet ditt vil deler av DNA-molekylet ditt klippe seg selv ut av DNAet ditt og lime seg inn et annet sted. Stort sett gjør ikke dette noe.