I Christen Smiths fotspor 7

Biologistudenter på Tenerife
Gruppebilde siste dag i felt, i Anaga. Fra venstre: Filip, Inger, Lisa, Jeanette, Solveig, Ingvild og Eva.

I Christen Smiths fotspor 7

Tenerife, mai 2016, Dag 7, Ti sider med arter

Siste dagen på Tenerife begynte tungt da vi måtte opp klokka 05:00 for å reise til flyplassen.

Farga på en annen måte enn turistene

Selv om vi ikke hadde fått den samme brunfargen som charterturistene vi fløy den lange turen hjem sammen med, var vi farga på en annen måte. Vi har lært om en hel haug med plantefamilier og kan navnene på mange slekter.

Artslista vår endte på hele 10 sider! De latinske navnene går fremdeles som en virvelvind i hodet, og forhåpentligvis vil de fortsette med det også vel hjemme i norsk flora.

Det har vært veldig spennende å få lov til å være i felt i en så spesiell flora som den på Tenerife.

Ørken og laurbærskog

Biologistudenter på Tenerife
Ivrige studenter i et typisk habitat på Tenerifte. Planten i front er ikke en kaktus, men en representant fra vortemelkfamilien – Euphorbia canariensis.

Vi har besøkt mange ulike habitater, fra tørre ørkenområder til bratte fjellsider til frodig laurbærskog – alt på en enkelt uke.

Det er interessant å se hvordan ulike plantegrupper tilpasser seg så vidt forskjellige levevis på en såpass liten øy.

I tillegg har vi fått se representanter fra mange tropiske familier som ikke vokser i Norge.

Da flyet letta kunne vi skimte den store vulkanen Teide som stakk opp gjennom skylaget, og vi fløy over og vekk fra all den vegetasjonen som vi har blitt så godt kjent med denne uka. …og alle var enige om at det hadde vært en fin tur!

Noen fakta:

Det er i år akkurat 200 år siden Christen Smith døde på Kongofloden. Som første professor i den da nye og botaniske hagen samlet han mange planter til universitetets hage på Tenerife. Blant annet fant han 50 helt nye arter.

Les mer om Christen Smith her.