I Christen Smiths fotspor 3

Anneleen Kool
Kursleder Anneleen Kool poser med dagens høydepunkt; Ormetungen Echium wildpretii. Foto: Biologistudenter på tur

I Christen Smiths fotspor 3

Tenerife, mai 2016, Dag 3. Las Can(j)adas

Cistaceae - solrosefamilien, slekta Cistus
Cistaceae, som er i solrosefamilien i slekta Cistus. Foto: Biologistudenter på tur

Biologistudenter har vært på feltarbeid på Tenerife. Her lærer de om ulike planter og hvilken plass de har i livets tre.

I dag dro vi til fjellområdene Las Can(j)adas mot den mektige vulkanen Teide, Spanias høyeste punkt (3718 m). Øya slutta ikke å overraske oss; vi kjørte gjennom tåkebeltet og oppdaga en helt unik flora over skyene.

Den foregående dagen hadde vist oss en adapsjon mot sukkulens og et miljø hvor plantene måtte beskytte seg mot salt sjøsprøyt og vind. I dag var det en generell trend mot vedaktige planter.

Sammenligna med våre tidlige opplevelser var landskapet i dag relativt tomt. Vi fant våre eksemplarer i enslige tuer, som i for seg gjorde hele affæren med å lære seg dagens planter oversiktlig.

Øyas merkeligste ormehode

Vår forbauselse over blomstene var ei heller mindre storslagen. Dagens høydepunkt var øyas merkeligste ormehode – Echium wildpretii.

I tillegg til å pansre stengelen sin med bark fant vi også flere planter som var både hårete og hvite. Skikkelig bestefarsplanter, altså.

På grunn av uheldige byråkratiske forhold fikk vi dessverre ikke tillatelse til å bestige kjempefjellet som runget over oss i dag, men vi er ikke snurte av den grunn.

Dagen ble avsluttet med et friskt besøk i furuskogen noen hundre meter lenger ned (tidligere omtalt som ”tåkebeltet”).  Her nøt de slitne sjelene landskapet toppet av Cistus.

Noen fakta:

Det er i år akkurat 200 år siden Christen Smith døde på Kongofloden. Som første professor i den da nye og botaniske hagen samlet han mange planter til universitetets hage på Tenerife. Blant annet fant han 50 helt nye arter.

Les mer om Christen Smith her.