Studentenes favoritt

Are Raklev
Professor Are Raklev leter etter mørk materie i matematiske formler. Foto: Gunhild M. Haugnes/UiO Bruk bildet.

Studentenes favoritt

UKENS FORSKER: Are Raklev ble i 2014 utnevnt til årets foreleser av UiO-studentene innen realfag og teknologi. Nå er han nominert i Morgenbladets kåring av landets beste formidler. Det forstår han lite av.

Ukens forsker

Navn: Are Raklev

Stilling: Professor ved Fysisk institutt

Aktuelt: Nominert i Morgenbladet som en av landets beste formidlere

Når fysiker Are Raklev blir spurt om hva han er opptatt av for tiden svarer han følgende:

– En fez!  Jeg fikk overrekt en hatt av studentene på siste forelesning i kvantefysikk. Noen av mine kolleger på Fysisk institutt syntes visst det så morsomt ut, men jeg tror det kommer til å bli en trend.

Men ikke bare har Raklev fått ny hatt. Han har også nettopp fått en nominasjon.

– Noen studenter har nominert meg i Morgenbladets kåring av landets beste formidlere. Jeg forstår ikke helt hvorfor, men må bare anta at det skyldes god stilsans.

Mørk materie styrer universet

– Hva forsker du på?

– Hva universet er laget av og hva slags lover som styrer det. Akkurat nå er jeg mest interessert i å finne ut hva mørk materie er.

Are Raklev
Are Raklev leter etter mørk materie på de forunderligste steder - også under sofaen. Foto: Gunhild M. Haugnes/UiO

For mørk materie spiller en viktig rolle i universet.

– Alt vi vet om mørk materie er at det finnes mye mer av det enn den vanlige materien vi er laget av, og at det påvirker hvordan galakser som vår egen melkevei oppfører seg.

– Hvorfor ønsket du å bli forsker?

– Det var ikke et veldig bevisst valg, men det fine med å være forsker er at du får lov til å lære noe nytt hele tiden. Og så er det de der små øyeblikkene i teoretisk fysikk hvor du ser en sammenheng ingen andre har sett før.

Og, ikke minst.

– Det er uansett bedre enn å gå på NAV.

Bok og drink til sommeren

– Hva liker du å gjøre på fritiden?

– Nå er det sommer, så da drømmer jeg om å gjøre minst mulig, helst i godt vær, med en drink i den ene hånda og en bok i den andre.

Men forskergjerningen frister også om sommeren.

– Kjenner jeg meg selv rett så blir det fort kjedelig å ikke gjøre noe. Og når det er fri fra undervisning og papirarbeid, så er det alltid gøy å forske litt.

– Har du en populærvitenskapelig bok du kan anbefale som sommerlektyre?

– The Strangest Man: The Hidden Life of Paul Dirac, av den britiske forfatteren Graham Farmelo. Paul Dirac er fysikernes fysiker, ikke på noen måte like kjent som Einstein og Curie, men like viktig for vår forståelse av verden.

– Farmelos bok er både en utrolig dyptpløyende og morsom beskrivelse av en meget underlig mann, og hans nesten like underlige kone, og samtidig er det den beste populærvitenskaplige beskrivelsen av kvantefysikkens barndom jeg har lest.

Forskerprofilen Are Raklev: Rampen som ble årets foreleser Han har kranglet med biskopen, tilhørt trønderhovedstadens mest rølpete gjeng og sovet med en mannevond iguana. Nå bruker Are Raklev mye av tiden sin på å lete etter den mørke materien – under sofaen og alle andre steder.

Tema-sider: Ukens forsker