Artikkel

Vil bli størst på digital leksehjelp

Learnlink
Denne optimistiske gründerkvartetten vil bli størst på leksehjelp på nett. Fra venstre Gudbrand Schistad, Johannes Berggren, Tellef Tveit og Jonas Hyllset Ryen. Bruk bildet.

Vil bli størst på digital leksehjelp

Nettbasert leksehjelp og privatundervisning er i skuddet. Learnlink, med røtter til blant annet Institutt for informatikk, har klokkertro på forretningsideen. Nå vokser selskapet opp hos StartupLab.

De fire Learnlink-grunderne har alle hatt ekstrajobber som lærer for elever som ønsket hjelp ekstraundervisning og hjelp med lekser.

De så seg lei på de høye timeprisene på over 500 kroner og at en altfor liten andel av inntektene tilfalt læreren. Det meste forsvant i administrasjon.

Dette kunne de da gjøre mye enklere og rimeligere selv – med moderne datateknologi.

Som tenkt så gjort. I fjor høst så selskapet Learnlink dagens lys. 

student
Learnlink jobber med å utvikle en enda bedre teknologi for nettbasert undervisning: Foto: Colourbox

Egenutviklet læringsplattform

Ved hjelp av egen teknisk kompetanse og også programmeringshjelp fra India og andre asiatiske land har de utviklet en nettbasert løsning som kobler elever og lærere. Her skjer også bestillingene

– De som er på jakt etter en lærer kan selv søke seg frem på nettsiden og velge den de ønsker. Sammen kan de bli enige om timepris og planlegge hvordan undervisningen skal skje, sier Johannes Berggren.

Berggren, som er en av gründerne, har bachelor i Informatikk: Bruk, Design og Interaksjon ved UiO.

Per i dag undervises det gjennom Learnlink omtrent like mye gjennom fysiske møter mellom elev og lærer som gjennom nettundervising.

– Men vi mener nettundervisning vil være den billigste og mest effektive måten å lære på, og investerer betydelige ressurser på å få dette så bra som mulig. Dette krever vesentlige mengder eksperimentering, sier Berggren som framover vil søke hjelp hos studenter innen interaksjonsdesign på dette feltet.

Halv timepris og karakter til lærerne

Den vanligste timeprisen er rundt 250 kroner og kun 10-20 prosent av dette går til administrasjon. Det er omtrent halv pris i forhold til det som er vanlig blant tradisjonelle leverandører på markedet i dag.

– Elevene kan gi karakterer på lærerne og komme med andre typer tilbakemeldinger. Dette kan nye elever sjekke, sier Berggren.

Sammen med Jonas Hyllseth Ryen og Gudbrand Schistad, utdannet ved henholdsvis NTNU og Universitetet i Bergen, utgjør den tekniske ekspertisen i Learnlink.

Målgruppen er elever i grunnskolen og videregående skole.

– Men vi har fått henvendelser fra foreldre til barn som ennå ikke har begynt på skolen og også studenter ved universiteter og høyskoler, sier Tellef Tveit, pedagog fra UiO, som er med i gründerkvartetten.

Antallet elever er sterkt økende og selskapet er i vekst.

Jakter på teknologer og mattelærere

– Men vi trenger flere med teknologisk kompetanse, påpeker Berggren.

Learnlink flyttet for et par måneder siden inn i lokalene til StartupLab, De var en av drøyt 20 selskaper som nylig gjorde seg lekre for jobbsøkere på et koblingsarrangement i regi av StartupLab og Mesh.

– Vi trenger også flere lærere. Det er bare å melde seg. Dette vil passe midt i blinken for studenter som trenger en ekstrajobb.

Per i dag har Learnlink 180 lærere, som underviser i de fleste skolefag. Det er spesielt stor etterspørsel etter realfagslærere og ikke minst matematikklærere – som er et fag mange sliter med.

LES OGSÅ: Vil redde nordiske språk i dataalderen: Skal forskning på storskala språkteknologi overlates til Google og Facebook og de andre IT-gigantene alene?

Målgruppen er elever i grunnskolen og videregående skole.

– Men vi har også fått henvendelser fra foreldre til barn som ennå ikke har begynt på skolen og også studenter på universiteter og høyskoler, sier Tveit som sier at antallet elever er sterkt økende.

Vil bli størst

De fire gründerne er ambisiøse og tar mål av seg å bli Norges største formidler av privatundervisning i løpet av neste år. De har også internasjonale ambisjoner.

De ønsker også å ha størst mulig eierandel selv og har foreløpig ikke hentet penger fra investorer.

Alle fire enten jobber eller studerer ved siden av, men håper at de en dag kommer dit at de kan leve av Learnlink.

For et par måneder flyttet de inn i Startuplab i Forskningsparken. Her føler de at de får den drahjelpen, tjenestene og de nettverkene de trenger for å komme godt i gang.

Les også på Titan.uio.no:

Doktorgrad i datasikkerhet blir gründerbedrift

Forskerprofilen Kristin Braa: Informatiker og barrikadestormer

Vår TEMA-SIDE om INNOVASJON

Kontakt:

Learnlink

StartupLab

Skriv ny kommentar

Verifiser deg (din epost-adresse vil ikke bli vist offentlig)

Les også

Sunniva Rose foran CACTUS-detektoren ved UiOs syklotronlaboratorium

Styrker argumentene for thorium som kjernebrensel

FNs klimapanel peker på tre teknologier som kan bidra til å løse de globale klimaproblemene. – Her i Norge driver vi med «cherrypicking», sier kjernefysiker Sunniva Rose. – Det skal liksom ikke snakkes om kjernekraft. Hun gjør det likevel.