Artikkel

Billig for kunden, lønnsomt for selger!

Billig for kunden, lønnsomt for selger!

Jeg er godt i gang med en helgetur til London. Skal besøke en venn som har sitt daglige virke i byen over alle byer - der bussene er røde og har to plan, der drosjene er svarte og du sitter bak-frem og der musikalene går og går og går og går. Jeg reiser sammen med M&M, som ikke er en pose med nøtter med sjokoladetrekk, men mine to relativt voksne barn.

[BAD IMAGE  LINK]

Det ble Ryanair fra Rygge denne gangen. Ganske billige billetter for de som reiser lett, men har du med deg litt ekstra eller skal sikre deg et sete ved siden av en du kjenner triller hundrelappene ut. Foran meg i innsjekkingskøen observerte jeg to unge damer i 40-årene som skulle "gjøre" London i helgen. De hadde litt for mye bagasje (og mye bagasje må man ha når man skal til London), og nok et par hundrelapper føyk ut av kontoen.  Det er dette det handler om! Forretningsmodellen er like enkel som den er genial. Du betaler relativt lite for å komme i gang og får følelsen av at dette er billig, men så fort du er på tur triller kronene ut. I spillbransjen heter dette "free to play". Du betaler ingenting for en basisversjon av et dataspill, men så fort du får lyst på mer må du frem med kortet. Snedig!

Enda mer interessant er at det også skal se billig ut, f.eks, se bildet fra flykabinen der den gule plastikkfargen dominerer. Jeg får en klar følelse av at dette er billig - en følelse som sitter i kroppen til neste gang jeg eller noen jeg kjenner skal reise til London (eller et annet sted) der Ryanair har sine ruter.

Migration: 

Kommentarer

For all del. Og de av oss som kan økonomi, flyr med noe annet....;-)

Skal forøvrig bli interessant å se om Ryanair slutter å kalle kundene sine kunder og begynner å kalle dem "bruker." Det er det som kjent bare to bransjer som gjør - data (særlig spill) og narkotika - og begge bruker forretningsstrategien "det første skuddet er gratis"....

...eller noe noen ville kunne si: "its all about discipline"......;-)

Er vel en bedre foretningsmoddel enn å selge bleier:) der er vi værken kunder eller bruker, men hamsters!

Skriv ny kommentar

Verifiser deg (din epost-adresse vil ikke bli vist offentlig)