Essay: Natur i bur

Foto: Milada Vigerova, via Pixabay

Essay: Natur i bur

På labben skal det være full kontroll. Ingen ting som er genetisk manipulert får gå i rørene på bygget. Søppel som ikke er gjort biologisk inaktivt får ikke møte utsiden.

Genmodifiserte organismer er et omdiskutert tema. Men hvorfor det? Hele tiden genmodifiseres organismer over hele planeten. Du genmodifiseres også, hver dag. Inne i cellene dine finnes det en oppskrift. For at én celle skal bli til to, noe som skjer med millioner av celler hver dag, må oppskriften kopieres fordi de nye cellene må ha hver sin oppskrift. Når oppskriften kopieres kommer store molekyler sammen, leser originalen og skriver nye. Inne i kjernen av cellen din sitter disse molekylkompleksene og skriver av, ikke ulikt klostermunkene i middelalderen som kopierte bøkene manuelt før boktrykkerkunsten etablerte seg på 1400-tallet. Men som med munkene, og interessant nok titt og ofte, hender det at molekylkompleksene skriver feil.

(...)

Du leste akkurat begynnelsen av essayet til Stian Ingebrigtsen, en av MNKOM-studentene denne våren. Vil du lese resten?

Hele teksten finner du her på bloggen hans, "Singebrigtsen"