Jakten på HIV-smitte

Leder av Skolelaboratoriet på Institutt for biovitenskap,Tone Gregers, hjelper elevene fra Hersleb videregående skole.

Jakten på HIV-smitte

Jonas Solnørdal Nærø
Jonas Solnørdal Nærø er gjesteblogger på Dærnt´s Corner.

Dørene til Institutt for biovitenskap er ikke bare åpne for studenter og forskere. På Skolelaboratoriet får skoleklasser fra hele Oslo bryne seg på biologiske oppgaver bare et universitet kan tilby.

Først ut sist høst var en klasse fra Hersleb vgs, som skulle prøve seg på å simulere den såkalte ELISA-testen, som brukes for å identifisere HIV-smitte. Øvelse i diagnostikk med andre ord. Etter en god innledning fra foreleseren, hvor elevene fikk gjennomgått immunologi, samt grunnleggende vitenskapelige metoder som kontroll og forsøksoppsett, er de i gang. Pipetter, petriskåler og annet utstyr ligger klart, og med laboratoriefrakkene på og med konsentrasjon i øynene tar elevene fatt på øvelsene. Det er åpenbart de synes dette er spennende. Når laboratorieøvelsen er over venter en time med omvisning på instituttet, og utdeling av informasjon om studietilbudet på UiO.

Utsolgt helt til ut i mai

«I fjor hadde vi over 1000 elever igjennom her, så det er ganske hektisk,» sier Tone Gregers, førstelektor ved  Skolelaboratoriet i biologi. «Vi er vel oppe i 25 bestillinger for 2015, og vi har bestillinger fra lærere helt frem til mai 2016»

Skolelaboratoriene på UiO er populære ressurssentere for videregående og ungdomskolene i byen, og senteret på Biologisk Institutt er intet unntak. Kanskje ikke så rart da det tilbyr tilgang til fasiliteter og utstyr skoler bare kan drømme om. Fra ELISA-testen Hersleb vgs fikk prøve seg på, til genmodifisering av E.coli-bakterier(den ufarlige typen) og elektroforese, får elevene som kommer innom smake på oppgaver som vanligvis er forbeholdt studenter og forskere.

Ekte reagenser, ekte opplevelser

Lærerne bestiller selv etter behov, og har 6 ulike temaer tilpasset læreplanen å velge mellom. Man leker ikke biologi på Skolelaboratoriet og reagensene, som antistoffer og enzymer, er dyre. Derfor er ikke besøket gratis for skolene, men dette er en liten pris å betale. De biologiske reaksjonene som gjennomføres og de teknikkene elevene bruker gir dem et praktisk innblikk i teorien fra skolebøkene som det kan være vanskelig for skolene å gi på egenhånd.

Det at elevene er framtidige studenter går ikke tapt for instituttet:

«En ting er å imøtekomme lærernes behov, men det er også viktig at elevene utgjør et rekrutteringsgrunnlag,» sier Tone Gregers, og av hennes egne erfaringer virker det som om Skolelaboratoriet vekker interesse for biologistudier blant elevene. «Jeg har undervist på universitetet i cellebiologi og genetikk, og i de siste årene har jeg spurt i plenum om noen av studentene har vært på Skolelaben. Det er det ganske mange som har vært.»