Artikkel

Slik reduserer du risikoen for prostatakreft

Prostatakreft
Prostatakreft er nærmest en folkesykdom for godt voksne menn. Men nå er både bedre diagnose og behandling på vei. Foto: Colourbox

Slik reduserer du risikoen for prostatakreft

Hvis du vil øke risikoen for å få prostatakreft, kan du drikke tett og røyke mye og leve generelt usunt. Men hvis du vil redusere risikoen, kan du gjøre akkurat det motsatte.

– Det er gjort studier som viser at kosthold og livstil er viktige faktorer som kan påvirke prostatakreft utvikling. For eksempel er fedme en risikofaktor, forteller professor Fahri Saatcioglu ved Institutt for biovitenskap.

Han påpeker at når det gjelder mat har det østrogenliknende plantefargestoffet genistein, som det finnes mye av i soyabønner og soya-produktet tofu, en gunstig effekt mot prostatakreft både i laboratoriet og i forsøk med mennesker.

– Også lykopen, et karotenoid og antioksidant som gir fargen til blant annet tomater, grapefrukt og vannmelon, reduserer risikoen. Men det nytter ikke å spise rå tomater: Du må koke eller knuse dem og helst spise tomatene sammen med olje.

Professor Fahri Saatcioglu (t.v.) og gruppeleder Bernd Thiede forsker på prostatakreft.
Fahri Saatcioglu og Bernd Thiede. Foto: Bjarne Røsjø/UiO

Spis mindre bearbeidet kjøtt

I tillegg bør du redusere forbruket av rødt kjøtt, og bearbeidet rødt kjøtt bør reduseres enda mer.

LES OGSÅ: Kan kurere prostatakreft hos mus, vil forsøke med mennesker

– Med bearbeidet kjøtt mener jeg kjøtt som er saltet, røkt eller behandlet på en annen måte for å forlenge holdbarheten. Eksempler er røkt skinke, bacon, salami, røkte pølser, og det meste av kjøttdeig og farseprodukter. Rent kjøtt og kjøttprodukter som er fryst eller kokt betraktes ikke som bearbeidet kjøtt i denne sammenheng, sier Saatcioglu.

Lev sunt!

Det er også indikasjoner på at fysisk aktivitet og stressreduksjon er gunstig. For å si det veldig enkelt: Lev sunt, og spis sunt!

– Etter denne appellen må vi tilføye at vi ikke har noe ønske om å skremme folk. Det er jo ikke slik at du helt sikkert får prostatakreft hvis du lever i strid med disse rådene. Men sunn mat og fysisk trening er alltid en god idé, oppsummerer forsker Bernd Thiede ved Institutt for biovitenskap.

Les også

Livsvitenskap er UiOs største satsing gjennom tidene

– Livsvitenskap handler om helse, miljø og bærekraft

– Hvis folk spør meg, sier jeg at det er livsvitenskap hvis det har med helse, miljø og bærekraft å gjøre, sier Carl Henrik Gørbitz. Han er leder for Universitetet i Oslos største faglige satsing noensinne, på nettopp livsvitenskap.