Embryoer inni svampen Sycon ciliatum
Små embryoer i svampen Sycon ciliatum viser aktiviteten til bestemte gener (farget).

Omvendt kreft

Ved å finne svaret på hvordan celler begynner å samarbeide, får forskere kanskje også svaret på hvorfor de slutter med det. Det er nemlig det som skjer når en kreftcelle oppstår.

Hva var det som gjorde at encellede dyr ble flercellede? Prosessen som skapte flercellede dyr kan sammenliknes med omvendt kreft.

– Genetisk er encellede og flercellede dyr veldig like, så vi tror at forskjellene har noe å gjøre med hvordan genene reguleres, sier forsker Jon Bråte ved Institutt for biovitenskap.

Jon Bråte
Jon Bråte. Foto: UiO

Dyrene utviklet seg fra encellede organismer og han sammenligner prosessen med omvendt kreft:

– Der kreft er celler som forsøker å bryte ut av kroppens fengsel slik at de kan dele seg evig, begynte cellene i det første dyret å samarbeide og fordele oppgaver. Det er trolig hvordan genene reguleres som avgjør forskjellen, mener Bråte.

Det tidligste dyret

Nylig har han vært med på en studie hvor målet var å undersøke hvordan genreguleringen kan fungere i noen av de enkleste dyrene.

– Vi har sett på svampen Sycon ciliatum, som tilhører en av de første dyregruppene som oppstod, sier han.

Nøyaktig hvordan det første dyret så ut er det ingen som vet, men trolig ligger svaret i måten cellene fordeler oppgaver og samarbeider på. Ettersom forskjellen mellom genene til flercellede dyr og encellede organismer er så liten, har forskerne sett på hvordan disse genene reguleres hos de ulike organismene.

Larve fra arten Sycon ciliatum
Når man skal se hvor i svampen en lncRNA er aktiv, kan man hekte farge på RNA-et for å se det bedre. Svampen er vanligvis beige, men for å se det aktive lncRNA-et bedre kan man farge dem. Foto: Jon Bråte

Søppel-DNA

Hos mennesker er det et avansert system som regulerer genene, blant annet under fosterutviklingen. Mye av genreguleringen skjer gjennom såkalte lange ikke-kodende-RNA-er, eller lncRNA. Det er gener som ikke koder for et protein, men som bidrar til at enkelte gener er på eller av på bestemte tidspunkter i livet.

Tidligere var dette ikke-kodende-DNAet en del av det forskerne kaller «søppel-DNA», men i de seneste årene har mange fattet interesse for dem.

– Hos mennesker er det allerede registrert rundt 10 000 slike ikke-kodende DNA-sekvenser, men så langt vet vi bare hva en håndfull av disse gjør.