Artikkel

Spennende innovasjon for øket trafikksikkerhet

Spennende innovasjon for øket trafikksikkerhet

krasj-bil-stolpe-motorvei.jpg
Aftenposten 18 mars 2012

Innovasjon er så mangt. I mitt miljø er mange opptatt av å tilby nye former for IT-tjenester. Men jammen skal vi være glad for at det foregår masse innovasjon på sikkerhetssiden også. Og da mener jeg ikke innbruddssikring i IT-systemer eller antivirus-systemer. Nei, rett og slett teknologi som gjør at menneskelige feil i trafikken ikke får så store konsekvenser.

Personen som kjørte ut av veien på bildet her kan takke mange slike teknologier for at det gikk bra. Det gjelder i hvert fall disse innovasjonene:

  • Mange forskjellige former for støtabsorbering som gjør at kupéen er det siste som skades. Bilen er antageligvis totalvrak, men hva gjør vel det når føreren er uskadd?
  • Airbag og sikkerhetsbelter som nok har den største æren for at det gikk bra.
  • Lysmaster og skilt som gir etter i stedet for å forsøke å motstå en kollisjon.
  • Motorveier med midtrabatt som gjør at en liten uoppmerksomhet som her, ikke fører til en front-mot-front kollisjon.
  • Rumle-feltet som såvidt skimtes til venstre kan ha vekket ham opp i siste liten og redusert omfanget av ulykken.

Mange andre innovasjoner i bilene er i samme gate, f.eks ABS (automatiske bremsesystemer) som senker bremselengden og ESP (ikke extrasensory perception, men elektronisk stabiliseringsprogram) som hindrer skrensing.

I Norge betyr slike innovasjoner mer enn mange andre steder fordi vi har såpass mye veinett med dårlig standard. Vi har et veinett som rett og slett er lite tolerant for menneskelige feil, det er bare en liten glipp som skal til så er ulykken et faktum. Manglende robusthet kalles det hvis systemer designes slik i andre sammenhenger.

Flere spennende nye innovasjoner er i ferd med å komme og noen av dem er allerede å få på de dyreste bilene:

  • Foroverseende radar kombinert med kamera som senker farten for å hindre at en kjører inn i bilen foran, særlig ved bruk av fartsholder (cruise control).
  • PBA (prediktiv bremseassistanse) som registrerer farlige trafikksituasjoner og setter i gang med nødbremsing om nødvendig.
  • Synssystem som varsler hvis feltskifte skjer utilsiktet.
  • System for overvåking av biler i speilets dødvinkel.
  • Varsling hvis førers oppførsel tyder på at han er i ferd med å sovne.
  • Nattsynsteknologi med infrarødt lys slik som i militærets nattkikkerter.
  • Kommunikasjon mellom vei og bil med f.eks. skiltinformasjon.
  • Kommunikasjon fra bil til bil.

Mange av innovasjonene er basert på radar-, kamera- og ultralydsensorer der det ligger avansert signal- og bildebehandling i bunnen.

En visjon om fremtiden ligger i simuleringen under av en uhyggelig effektiv kryssing i gatekryss med robotstyrte, kommuniserende biler, en simulering gjort av Peter Stone, University of Texas at Austin. Men som jeg fant i kommentarene i IEEE Spectrum artikkelen der dette kommer fra "Hva skjer hvis noen hacker seg inn i programvaren i bilen min da?"

Skriv ny kommentar

Verifiser deg (din epost-adresse vil ikke bli vist offentlig)