Vaksinerer sebrafisk for å redde oppdrettstorsken

Sebrafisk
Sebrafisken er en viktig modellorganisme som også kan brukes til å utvikle vaksine mot sykdommer hos torsk. Foto: Yngve Vogt, Apollon. Bruk bildet.

Vaksinerer sebrafisk for å redde oppdrettstorsken

UiO-forskere har utviklet en vaksine som gir gode resultater mot sykdommen francisellose hos sebrafisk. Det gir nytt håp for oppdrettsbransjen, fordi den samme sykdommen angriper torsk i merdene.

Torskeoppdretterne i Norge gikk på en alvorlig smell i 2004, da torsken i mange oppdrettsanlegg ble syk på grunn av smitte med bakterien Francisella noatunensis.

Bakterien er en av årsakene til at torskeoppdrett fortsatt er en liten næring i Norge, og problemene med sykdommen – som kalles francisellose – må løses hvis næringen skal kunne vokse.

Gode resultater på sebrafisk

Forskerne Julia Tandberg, Leidy Lagos Rojas og Hanne Winther-Larsen bruker sebrafisk til å utvikle en vaksine mot bakterien Francisella noatunensis.
Forskerne Julia Tandberg, Leidy Lagos Rojas og Hanne Winther-Larsen bruker sebrafisk til å utvikle en vaksine mot bakterien Francisella noatunensis, som er et stort problem for oppdrett av torsk og tilapia. Foto: Bjarne Røsjø.

– Derfor er det hyggelig å kunne fortelle at vi har utviklet en vaksine som gir gode resultater mot francisellose hos sebrafisk. Nå skal vi i gang med å teste vaksinen også på torsk, forteller førsteamanuensis Hanne Winther-Larsen ved Farmasøytisk institutt.

Hun er også teamleder ved Centre for Integrative Microbial Evolution (CIME), som er et såkalt endringsmiljø, et tverrfaglig toppforskningsmiljø innen realfag og teknologi ved Universitetet i Oslo.

Bakterien som infiserer torsk er nært i slekt med harepestbakterien Francisella tularensis. Denne kan smitte jegere hvis de for eksempel skyter en syk hare og får smitte fra haren inn gjennom et sår på huden. Det forekommer også – særlig i lemenår – at fjellvandrere blir smittet hvis de drikker vann fra en bekk som er forurenset av døde smågnagere.

Harepest-bakterien har også en mer aggressiv variant som både amerikanerne, japanerne og russerne forsøkte å lage biovåpen av på 1960-tallet. Men den største skadevirkningen av Francisella-bakterier så langt i Norge, er altså at de har stukket kjepper i hjulene for torskeoppdretterne.

Ble problem i merdene

Da Veterinærinstituttet i 2004 oppdaget at oppdrettstorsken var smittet av F. noatunensis, gikk de tilbake i gamle prøver og fant ut at bakterien forekommer normalt også i villfisken.

Men det var først i oppdrettsanleggene den ble et problem, særlig i Sør-Norge. Dette er nemlig en bakterie som trives best når vannet holder rundt 20 °C.

Hanne Winther-Larsen var egentlig i gang med å studere harepest-bakterien da oppdrettstorsken fikk problemer med francisellose, og hun ble straks interessert i å studere den marine bakterien nærmere.

– Ideen var å bruke kunnskapene om harepest-bakterien og dens genetikk til å studere francisellose-bakterien. Det har vi fått til, men arbeidet har vært tidkrevende. Ett av problemene er at Francisella-bakteriene er det vi kaller intracellulære, det vil si at de lever inne i vertsorganismens celler. Det er vanskeligere å angripe slike bakterier enn de ekstracellulære, som altså lever utenfor cellene, forklarer hun.

Et merkelig immunsystem

Et annet problem i kampen mot francisellose er at torsken har et mildest talt merkelig immunsystem. Professor Kjetill S. Jakobsen og kolleger ved Centre for Ecological and Evolutionary Syntehesis (CEES) påviste i 2011 at torskefiskene mangler den delen av immunsystemet som normalt benyttes for å bekjempe infeksjoner fra bakterier.

Til gjengjeld har torskefisken «oppgradert» andre deler av immunsystemet, og er dermed en levedyktig art likevel.