Artikkel

To døgn med spilldesign

To døgn med spilldesign

Tema er Forlatt

Det er helga før Halloween og universitetet er nesten tømt for mennesker. Men på Sonen på Institutt for Informatikk summer det av folk. Konkurransen Gamejam går av stabelen - et internasjonalt konsept hvor man skal utvikle et spill på 48 timer som både amatører og veteraner kan henge seg på. Man får et nøkkeltema man skal holde seg til, denne gangen Abandoned (Forlatt), og hvis man vil kan man finne seg en gruppe av programmere og andre kreative sjeler som musikere og tegnere. Med gratis pizza og lærerike foredrag, det hele streamet på nett selvfølgelig, blir de to døgnene både spennende og til tider frustrerende for deltagerne.

Gamejam2
Deltagere på Gamejam i dyp konsentrasjon. Foto: Jonas Solnørdal Nærø

Åpen sone for eksperimentell informatikk

Sonen, eller Åpen sone for Eksperimentell Informatikk, er virkelig et mekka for teknologihoder. Lokalet er fullt av elektroniske dingser og nyvinninger, ledninger krysser hverandre i taket, en hjemmesnekret arkademaskin holder stand ved inngangen, og logiske puslespill som rubikskuber ligger slengt rundt omkring i rommet. Bøker om programmering og andre teknologirelaterte temaer pynter bokhyller, og webkameraer venter på sjansen til å streame arrangementer på nett. Slik som nå.

Fullt kjør

"Ja, her har det vært fullt kjør hele helga", sier Jonathan Ringstad, en av organisatorene for Gamejam. "Noen har sittet hjemme da det er lettere, men folk har kommet og gått hele helga." Rundt om i lokalet sitter de fokuserte deltagerne, stirrende inn i hver sin skjerm. Noen skriver programkode, andre tester ut sine eller andres spill. Ved pultene og bordene kan man se tomme colabokser og energidrinker, og av og til kan man høre setninger som ville vært merkelige i en annen kontekst: "Yes! Jeg mister ikke liv på denne!" bryter en ut i glede. Det er ikke lenge igjen til "deadline", og nå gjelder det å finne og fjerne feil i spillenes programkode.

Hvem vant?

Vinnerne blir valgt demokratisk av deltagerne, og i Sonens teknologiske ånd er årets vinner-plaketter skrevet ut med en 3D printer. Det mangler ikke på fantasi når det kommer til bidragene. Ett spill lar deg rømme fra en demonsk baby, i et annet flyr du en sulten heks gjennom et barnehjem på jakt etter foreldreløse barn. Førsteplassen denne gang blir kapret av Jostein Ruens "Searching for Satellite", et finurlig fysikkbasert spill der man skal finne og taue en satelitt tilbake til en romstasjon, en operasjon forkludret av asteroider i bane rundt planeter. Imponerende for et spill designet på så kort tid! Erfaringene folk får i løpet av Gamejam tar de med seg resten av livet.


Gjesteblogger Jonas Solnørdal Nærø tok kurs i formidling og vitenskapsjournalistikk ved UiO våren 2015, og han har i høst vært praktikant i kommunikasjonsseksjonen på fakultetet.

Skriv ny kommentar

Verifiser deg (din epost-adresse vil ikke bli vist offentlig)