Anne Krag Brysting ble årets foreleser

Anne Krag Brysting i Sophus Lies Auditorium rett etter at prisen ble delt ut.

Anne Krag Brysting ble årets foreleser

Matematisk-Naturvitenskapelig Student Utvalg (MNSU) har, sammen med fakultet,  innstiften i en pris som skal tildeles årets beste og mest innovative foreleser ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. På fredag, under arrangementet Real Moro, ble denne prisen delt ut for tredje gang, og prisen for 2015 gikk til professor Anne Krag Brysting på Institutt for biovitenskap.  MNSU har plukket ut prisvinneren etter innspill fra fagutvalgene ved instituttene og meldingen fra studentutvalget var, i år som i fjor, at konkurransen om prisen er knallhard. Prisen ble delt ut av Anne-Marthe Hovda, leder for MNSU.

MNSU skriver i sin redegjørelse for tildelingen følgende:

«Prisen for Årets foreleser ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet går i år til Anne Krag Brysting, professor ved Institutt for biovitenskap. Hennes forskning dreier seg hovedsakelig om plantesystematikk og evolusjon. Anne underviser på bachelor, master og PhD-nivå, noe som gjør henne til et kjent ansikt på instituttet og en person som mange studenter har et nært forhold til. Gjennom introduksjonskurs i plantesystematikk klarer hun å veilede studentene gjennom forvirrende streker og navn, til en forståelse for de vakre fylogenetiske trærne som utgjør botanikkens verden.

I nominasjonen trekker biologisk fagutvalg frem hennes store engasjement for studentenes læring og forståelse. I forelesningene tar Anne seg god tid, hun stiller spørsmål og sørger tålmodig for at fagbegrepene sitter hos studentene. Hennes fantastiske personlighet blir også trukket frem i nominasjonen. Anne beskrives som oppmuntrende, omtenksom og ydmyk. På feltkurs, som biologistudentene drar på i løpet av første året, viser hun, om mulig enda mer glød enn i forelesningene.  Hun smiler mot de høye ospene og forteller anekdoter om bladene som skjelver i vinden. Mens studentene leter etter planter de ikke enda har lært navnene til, står Anne i bakgrunnen og smiler, alltid behjelpelig.»

Det er en utsøkt glede for meg å gratulere Anne Krag Brysting som årets foreleser!