Hvem var det som brøt seg inn hos Urmaker Urnes?

Elever oppklarte innbrudd hos urmaker Urnes

Verdier for flere millioner kroner forsvant under et innbrudd hos urmaker Urnes natt til fredag. Kunne det tenkes at urmakeren hadde fingert innbruddet, eller var det et reelt innbrudd? Videregående-elever med fordypning i biologi og teknologi oppklarer sånne kriminalsaker i løpet av et par timer.

Univers-simulering, likner på en svamp

Mørk materie får stadig færre steder å gjemme seg

Mer enn en fjerdedel av universet er mørk materie, en ukjent bestanddel som påvirker vanlig materie gjennom gravitasjon. En ny studie som viser hvor det ikke er vits i å lete, vekker oppsikt blant mørk materie-forskere.

Kan mors medisiner passere over til barnet via brystmelken?

Europeisk mega-satsing skal finne trygge medisiner for gravide

– I dag tar det i gjennomsnitt 27 år før vi vet om et legemiddel er trygt for gravide, og vi har god kunnskap om sikkerheten for kun 5 prosent av legemidlene på markedet. Sånn kan det ikke fortsette, sier professor Hedvig Nordeng. Men nå er UiO med i et gigantisk europeisk prosjekt som skal tette det alvorlige kunnskapshullet.

Klas Pettersen

Hjerneforsker leder bred satsing på kunstig intelligens

Du kan like godt lære deg forkortelsen KI med en gang. For er det noe som kommer til å gjennomsyre samfunnet om få år, er det nettopp KI. Satsingen på kunstig intelligens har nylig gitt oss et omfattende universitets- og forskningssamarbeid, kalt NORA, med Klas Pettersen i førersetet.

Bakterier som Yersinia enterocoloitica bruker klebrige utvekster for å feste seg til et underlag

A novel antibiotic idea: Preventing bacterial stickiness

Antibiotics most commonly work by killing bacteria, for example by destroying their cell wall or by interfering with protein synthesis. Now researchers at UiO are launching a completely new idea: They want to prevent bacteria from sticking to a substrate, before an infection can even occur.