Image
Sullivan

Dennis Parnell Sullivan. Foto: John Griffin/Stony Brook University/ Abel Prize

Abelprisen deles ut til amerikansk topologi-professor

Denne uken hedres den amerikanske matematikeren Dennis Parnell Sullivan med Abelprisen 2022.

Sullivan får prisen for sitt banebrytende bidrag i topologiens verden. Topologi er en av de store og sentrale områdene i matematikken og oppstod på slutten av det 19. århundre som en ny og kvalitativ tilnærming til geometri. Dette spesielle fagfeltet undersøker egenskapene til objekter som ikke ender seg selv om de deformeres. Det betyr overraskende nok for oss vanlig lekfolk at en sirkel og en firkant er det samme, mens overflaten på en kule og en smultring er forskjellige. Takket være topologien kan man ofte overføre geometriske problemer til algebraiske problemer. I dag er topologien blitt et viktig matematisk verktøy i så ulike felt som fysikk, økonomi og datavitenskap.

– Dennis P. Sullivan har gjentatte ganger endret topologiens landskap ved å innføre nye begreper, bevise sentrale teoremer, gi svar på gamle formodninger og formulere nye problemer som har drevet feltet videre fremover, poengterer Abelkomiteens leder Hans Munthe-Kaas i pressemeldingen fra Det Norske Videnskaps-Akademiet.

Munthe-Kaas fortsetter i samme åndedrag:

– Sullivan har beveget seg fra område til område, tilsynelatende uanstrengt, ved hjelp av algebraiske, analytiske og geometriske ideer, som en sann virtuos.

Abelprisens røtter

Abelprisens røtter går tilbake til 1899, da den norske matematikeren Sophus Lie ga uttrykk for sin skuffelse over at de nyopprettede Nobelprisene ikke inkluderte en pris for matematikk.

På denne tiden var Norge og Sverige i union, og planene om en matematikkpris ble forpurret av unionsoppløsningen i 1905.

I 2002 etablerte den norske regjeringen Abelprisen, oppkalt etter 1800-tallets store, norske matematiker Niels Henrik Abel. Abelprisen er en pris for fremragende matematisk arbeid.

Les mer om Niels Henrik Abel her: Niels Henrik Abel får enda en fjær i hatten.

I dag administreres Abelprisen av Det Norske Videnskaps-Akademi. Abelkomiteen 2022 ledes av matematikkprofessor Hans Z. Munthe-Kaas ved Universitetet i Bergen.

Les mer om Abelprisen.

Denne teksten ble først publisert i Apollon.