""

221 UiO-forskere på liste over verdens beste

Trygve Helgaker, Nils Chr. Stenseth og Trond Helge Torsvik er blant dem som er med på eksklusiv rangering.

Av Eivind Torgersen
Publisert 10. feb. 2021

Stanford-universitetet i USA har laget en oversikt over verdens beste forskere basert på hvor ofte de siteres av andre og i hvilke tidsskrifter disse siteringene dukker opp. De to prosent høyest rangerte innenfor hvert fagfelt har kommet med.

Blant de nesten 160.000 navnene er det 221 fra Universitetet i Oslo. Høyest rangert totalt er immunologen Per Brantzæg, selv om han døde i 2016.

Den som er høyest rangert på sitt fagfelt, er Peter Gill, professor II ved Avdeling for rettsmedisinske fag. Han er nummer tre blant alle verdens forskere innenfor «Legal & Forensic Medicine».

Professor Nils Chr. Stenseth ligger selvfølgelig også høyt oppe. Han er blant annet kjent for sin forskning på pestbakterien Yersinia pestis, som har fått ekstra oppmerksomhet under koronapandemien. Du kan blant annet lese mer om det i disse sakene:
Kunnskap om pest ble nyttig i kampen mot koronapandemien
– Det kommer flere virus som vi må forberede oss på
Redusert trafikk fra verdens travleste flyplasser kan slå ned kommende koronabølger

Professor Trond Helge Torsvik ved Institutt for geofag hevder seg også godt innen fagfeltet «Geochemistry & Geophysics». Han kan du møte i denne Titan-artikkelen: På sporet av et tapt kontinent under øya Mauritius.

Johan Moan, professor emeritus ved Fysisk institutt kommer også høy opp på lista. Trygve Helgaker er professor ved Kjemisk institutt og gjør det bra i feltet «Chemical Physics». Det kan du lære mer om her:
Leter etter bakterienes svake punkter ved å lage modeller av membranene deres
Datakraft gir forskerne bedre intuisjon og flere ideer

Referanse:

John Ioannidis mfl: Updated science-wide author databases of standardized citation indicators, PLOS Biology 2020.

Artikkelen ble endret 11.02.2021 kl. 10.17 da vi ble gjort oppmerksom på en feil i datagrunnlaget bak rangeringen.

Emneord: CEED, Kortnytt